En dag för avslut och början

  
Det här är en dag för avslut och början! Det är skolavslutningsdag för många barn och ungdomar. En dag då två terminers slit och arbete är över! En dag med många förväntningar på sommarlovet som just idag ligger orört! 

För många familjer och barn en härlig tid då man får vara tillsammans och njuta av sol och sommar, av bad och ledighet! Men sådana här dagar tänker jag alltid lite extra på alla barn och föräldrar som inte ser fram emot sommarlovet med glädje…. Familjer där det inte finns ork eller förmåga att vara med barnen och ge dem tid, gemenskap och trygghet. Jag tänker på föräldrar som skulle vilja ge sina barn mer av både tid och upplevelser, men som inte har möjlighet av olika skäl.

Kanske är det ett barn, eller en familj i vår närhet. Kanske någon vi känner, eller någon vi vet. Och jag tänker att om vi som har tiden och förmågan kunde se ett av dessa barn, en av dessa familjer, så skulle ett barn och en familj få minnen av en sommar då de blev sedda, då någon brydde sig, då de kanske fick göra något som ger sommarglädje – som att åka till stranden, att få köpa glass, att få gå i skogen, att få bygga en koja eller fiska i en bäck, att få vara sedd! Något att beträtta om när man kommer tillbaka till skolan! För jag tänker alltid på de barnen som inte kan måla en teckning eller skriv en uppsats om sina fantastiska sommarlovsminnen…. Jag önskar alla barn en sommar av glädje! Jag önskar att alla barn fick vara sommarlovsglada – i alla fall någon gång under sommaren! Jag önskar att vi som kan och orkar, faktiskt ser och gör något för någon!

Idag är också dagen då vi börjar vår semester! Och eftersom vi inte längre har några skolbarn – som vill ha oss med på skolavslutning – så körde vi till det alldeles underbara caféet mitt i skogen och hade vår egen skolavslutnings- och börja-semestern-fika, jag och D!! Det blev en tur på skogsvägar med små torp, bokskog och sjöar! Och ikväll kan vi äntligen äta middagen ute!! En riktigt bra början på ledigheten! 😊

Ha en fin kväll där ni är! Njut av solen, sommaren och livets krokiga små skogsvägar!! ❤️❤️❤️ Och tänk på att ett leende, ett litet ord eller ett kort samtal – som för dig och mig kanske kan tyckas obetydligt – kan betyda allt för en annan människa! ❤️

Kramar Catharina

   
   

Kommentera

