Ljuvligt gott Tortanobröd

  
Hej alla!! Först vill jag säga hur tacksam jag är över att ni finns! Att ni läser och följer mina tankar och funderingar här på bloggen!! Utan er skulle mina tanka snurra fritt i mitt huvud, men aldrig bli något mer! Att skriva är en så stor del av mig, av den jag är, men ni är ett måste för att jag ska få utlopp för min skrivarlusta och få ut alla tankar ur huvudet! All min kärlek till er!! ❤️

Jag brukar inte dela recept här, men igår bakade J ett bröd som hon hade smakat hos O och M, som är otroligt gott och väldigt smidigt så här i sommar- och picknicktider! Det är ett Italienskt Tortanobröd som är hämtat ur tidningen Hembakat! Ett bröd med fyllning bestående av rökt skinka, soltorkade tomater, mozzarella och oregano!! Ljuvligt gott!! Naturligtvis kan man fylla det med vad man vill!! 

Degen

  • 25 gr jäst
  • 4 dl mjölk
  • 2 msk olivolja
  • 1 msk honung
  • 2 tsk salt
  • 2 dl durumvetemjöl
  • 5-6 dl vetemjöl 

Fyllning

  • 200 gr rökt skinka
  • Ca 75 gr marinerade soltorkade tomater 
  • Oregano, torkad & färsk
  • 200 gr mozzarella 

Gör så här:

  1. Smula ner jästen i en bunke och lös upp den med ljummen mjölk. Tillsätt olja, honung, salt och mjöl, lite i taget. Knåda ihop till en smidig deg.
  2. Låt degen jäsa under duk i 45 minuter.
  3. Kavla ut degen till en ca 1 cm tjock rektangel. Lägg på skinkskivorna, soltorkade tomater, torkad och färsk oregano och smula över mozzarellan.
  4. Rulla ihop degen från långsidan till en rulle och forma rullen till en krans. Fäst ihop ändarna.
  5. Låt jäsa under bakduk på bakplåtspappersklädd plåt i 30 minuter. Sätt ugnen på 250 grader.
  6. Sätt in brödet mitt i ugnen och sänk värmen till 200 grader. Grädda i 20-28 minuter. Låt svalna på galler.

Ät och njut!!! 😊💕

Ha en skön kväll, med eller utan nybakt bröd!! Själv är jag på väg hem efter en dag på stan med inköp av nya löparskor…..så nu kommer vi att studsa fram i löpspåret, jag & J!! 😉 Men det bästa med dagen var 15 minuters pussande på lille E!! ❤️

Nu ska jag hem och äta lite av det som blev över av J’s Tortanobröd igår! 

Kramar till er! /Catharina ❤️

   
 

Kommentera

