Ledig tjänst: sambandsansvarig 

  
Det allra bästa med semester är att inte behöva ha koll på varken veckodagar eller datum!! Fast numera har jag rätt dålig koll på det överhuvudtaget…. Natuligtvis eftersom jag är sjukskriven och inte behöver ha koll på så många saker varje vecka! Men jag tror att även när jag kommer igång och jobbar lite mer så kommer min kalender att vara mindre full än någonsin!

Jag har varit en sån som hade allt i kalendern. Och natuligtvis blir det viktigare att skriva in saker där ju mer man har att göra, och ju sämre minne man får…. Typ som när man börjar få utmattningssyndrom…. Till sist fick jag skriva precis allt, annars visste jag inte vad jag skulle göra och vart jag skulle. Men jag har alltid gillat att ha koll på läget – inte kontroll, men koll! 

Numera har jag ett mer ”laid back”-förhållande till min kalender. Men det beror varken på semester eller utmattningssyndrom. Det är J’s förtjänst! För ett par år sedan fick jag min en riktig tankeställare…. 

Jag var sjukskriven, men hade fortfarande kalendern full med allt som jag – och resten av familjen – skulle göra. En dag var jag och J någonstans och skulle boka en tid. Ingen av oss hade kalender. Så J ringde till D som var hemma. När han inte kunde svara på hur det såg ut det aktuella datumet så sa J: ”Titta i mammas kalender för där står ju allt”. 

Då insåg jag att hon hade rätt! Jag fungerade som sambandscentral i vår familj! Och jag tror inte att jag är ensam om att ha en sådan tjänst…. I min kalender stod allt som alla i familjen skulle göra! Trots att våra barn då var tillräckligt gamla för att själva ha koll på när de skulle till frissan eller tandläkaren, eller hade träning eller….ja ni vet själva! Till och med en hel del av D’s planering stod i min kalender! För att jag behövde ju ha koll så att jag kunde planera…. 

Från den dagen har jag plockat bort alla utom mig själv ur min kalender! Eller….nästan i alla fall! D’s helgjobb har jag fortfarande lite koll på… 😉 Och när jag börjar jobba, och behöver min kalender mer, så ska jag definitivt inte ha mer än min egen planering där! Det går ju att fråga de andra i familjen om jag behöver veta vad de gör!! 😊 Jag har sagt upp mig från tjänsten som sambandsansvarig i vår familj!! För aldrig mer ska det heta: ”titta i mammas kalender för där står ju allt”…. 

Hur ser det ut för dig? Oftast kan vi släppa kollen på en hel del om vi bara rannsakar oss själva! Och helt säkert blir det lite lättare, lite mindre stressande, när vi överlåter ansvaret på den det berör istället för att själva ta ansvar för allt och alla!! 

Jag önskar er alla en riktigt skön kväll!! Oavsett om du har semester eller inte så hoppas jag att du kan njuta av kvällen! Och kanske fundera lite över om det finns en del du gör som egentligen är någon annans ansvar…. 😉❤️

Kramar Catharina 💕

   
 

  

2 reaktioner på ”Ledig tjänst: sambandsansvarig 

  1. Oj, vad jag känner igen mig ♥
    Det första jag la av med när jag blev sjuk var klockan, armbandsuret…Finns alltid någonstans att kolla tiden =)
    Almanackan..hmm..svårt. Där skriver jag ju allt…och lite till. Plus en lista vid min plats i köket..där det vardagliga står…typ..jobba, handla..tvättstugan..o-s-v.
    Hålla koll..bara för mig… 😉
    *Suckar och ler*…..Här fick jag mig en tankeställare och en utmaning inför hösten… ♥ Kan det vara så att jag inte behöver hålla koll på fler än mig själv 😉

    Kram ♥

    • Klocka har jag inte haft på 18 år!! Numera har man ju mobilen!! Men visst är kalendern en utmaning och en balansgång!! För den är ju en avlastning för hjärnan – att slippa komma ihåg en massa onödigt! Men som sagt….vems kom-ihåg är det som står där?! 😁😄 Kram och hoppas att du har en fin sommar! ❤️

Kommentera

