Släpp, andas och ha tålamod

Semester är härligt, fantastiskt och underbart! Bara njuta och ha det skönt! Eller….. Det är lättare på många sätt och vis när det är sommar och ledighet! Får vi dessutom sol och värme så är det ännu enklare – vi behöver inte så mycket kläder, matlagningen blir enklare och kanske maträtterna också, vi är ute mycket och det är en tid på året då det är enkelt att umgås med familj och vänner för att vi sänker kraven på allt det där runtomkring!

Men ibland är det kanske så att det blir så mycket förväntningar när det är sommar och semester. Vi har en tanke, önskan och bild av hur det ska vara, och ibland blir det verkligen inte sådär sommarhärligt som i inrednings- och livsstilstidningarna. Kanske har man i familjen inte samma tanke och mål med semestern. Kanske orkar den ene inte lika mycket som den andre för att man har olika behov under ledigheten. Kanske blir det mer bråk än familjelycka mellan barnen eller mellan barn och föräldrar. Ja, ni vet säkert själva hur det kan bli och hur det kan kännas! 

Själv har jag just nu en sådan dag/period då jag skulle vilja att det bara var helenkelt att vara ledig och njuta av sommaren. Så är det, på många sätt! Vi är bra på att bara vara, på att ta vara på dagarna och tiden och njuta av de små sakerna i livet! 

Men som en liten skavande sten i min sko har jag just nu känslan av att inte orka det jag vill. Av att utmattningen styr mitt liv. Av att inte orka vara glad och social med familjen, med vännerna, med folk jag möter. Att inte vakna utsövd en enda dag. Att hjärnan inte orkar med de härliga utflykterna, inte orkar med intryck av ljud, människor, omgivning. Att värken kryper i kroppen för att vädret inte kan bestämma sig för ett lagom stabilt lufttryck och väderlek av något slag. 

Så just nu jobbar jag på dessa ord;

 

Under tiden njuter jag naturligtvis av att vara med familjen! Av att göra utflykter som funkar! Av att göra sådant som inte funkar, med vetskapen att jag får betala med ett par dagars total utmattning efteråt! Men det är värt det ibland! För även om jag blir frustrerad av att inte orka, av att inte räcka till, så vill jag ju ändå njuta av allt det underbara som mitt liv faktiskt innehåller – en fantatiskt familj som ställer upp och som har tålamod med mig! En underbar plats att bo på! Goa vänner som inte ger upp fastän jag är en hopplös vän mellan varven! Soliga härliga sommardagar som idag! Havet och skogen! Listan med det underbara och fantastiska är ju längre än listan på det frustrerande och jobbiga! Så jag litar på orden att jag kommer att komma dit jag ska, när det är tänkt att jag ska det! Jag släpper, andas och försöker ha tålamod! Här och nu! ❤️

Precis som vi alla får göra när det inte blir riktigt som vi har tänkt oss! Oavsett det handlar om semestern eller livet! Släpp, andas och ha tålamod! Det kommer nya stunder efter den här! Stunder när vi gör sånt vi vill, när barnen är sams, när solen skiner och vi kan vara ute och njuta, eller när regnet öser ner och vi får vara inne och mysa med go’fika, en film, en bok eller vad vi nu gillar att göra! Det går alltid att hitta nåt som är härligt, men ibland måste vi få tycka och säga att det inte är så härligt och fantatiskt med semester och ledighet som vi ibland förväntas göra! Släpp, andas och ha tålamod! ❤️

Ikväll har vi fått en riktig sommarkväll, med sol, lite mat på grillen, lärkorna drillar som besatta och inte ens vinden är riktigt påfrestande! Så nu ska jag öva på tålamod och njuta av kvällen och semestern!! Önskar er alla en fin kväll!! 💕

Kramar Catharina ❤️

   
   

Kommentera

