Ett hus för hemligheter 

Hej på er! Idag har vi verkligen haft växlande molnighet, men mestadels varmt! Så idag tog jag min eftermiddagsvila ute i solen! Hittade bästa platsen uppe vid dasset – här är sol och lä! Annars blåser det nästan överallt i vår trädgård! Nästa års projekt får nog bli att ”boa in” trädgården så att vi får fler läplatser! 

Men just nu är nog den enda läplatsen här uppe, precis i kanten av skogen, bredvid dasset! Här kan man välja om man vill ha utsikt mot huset och ut över ängarna, eller upp mot bokskogen! 

   
 

Men när jag ligger här så drömmer och längtar jag efter att börja röja i utedasset! Där ska vi tömma ut en massa taktegel och skräp som har samlats under åren, och sedan ska vi ta bort innerväggarna mellan dassen så att vi får 36 kvm öppet rum! Här ska vi ha uterum! Ser framför mig ett rum med ett stort bord med plats för många att äta och umgås under svala och regniga dagar och härliga sommarkvällar! En liten ”kökshörna” där vi kan stå och fixa med maten som ska på grillen! En dagbädd för vila eller för många timmar med en bra bok!! 

Dasset har åtta dörrar, med minst två dasshål i varje dass! Ena sidan var pojkarna och den andra var flickornas! Dörrarna har ribbor för att släppa in ljus och jag kan tänka mig att en och annan retsam klasskamrat har kikat in genom ribborna bara för att retas när någon satt där inne!! 😊

Mitt i dasset (som alltså är ett hus på 36 kvm) finns en gång där man gick in när man skulle tömma dasstunnorna. 

Tyvärr har dasset inte fått så mycket kärlek och underhåll på många år, och vi behöver läkta om taket och lägga om pannorna, laga fönstret och få gjort några nya dörrar. För övrigt är det mest ny färg som behövs! 

Njut av vårt unika och vackra dass!! 

   
  

Det här dasset ska nog vara kvar som ett minne och en påminnelse om husets historia!

  

Här är gången där man fick in när dassen skulle tömmas! Sidovägarna ska tas bort, men de vackra bjälkarna överst på väggarna ska vara kvar!

    

Dessa dörrarna behöver bytas ut för att de är i så dåligt skick och har under åren fått ett lager masonit på sig och spikats igen för att inte falla ut! Jämför med dörrarna på andra sidan där det är spegeldörrar!

  

Den vackra takkonstruktionen! Det är pärlspont både i taket och på väggarna!

       

Ett fantastiskt och unikt dass som vi ska försöka renovera så varsamt som möjligt för att bevara dess charm och ursprung och ändå kunna använda huset till uterum!! 

Nu ska jag gå ut och bära taktegel som ligger staplat i mittgången! Någonstans måste man ju börja! 😊

Jag önskar dig en underbar lördag! Njut av varje liten stund för det är stunderna som är livet!! ❤️

Kramar Catharina 💕

 Våra tre hus!! 😊❤️

  
   

2 reaktioner på ”Ett hus för hemligheter 

  1. Jag har under en period nu funderat på om det möjligtvis är den berömda väggen jag träffat, men får inte ihop det eftersom jag inte får ett skit gjort då kan man jubinte va utmattad, men har nog alla symtom på d.
    Känner så väl igen det där med att inte hitta orden/namnen på saker å ting, å ibland blir jag rädd för mig själv.
    Till sist vilket fantastiskt underbart hus ni har.
    Kram

    • Tack för att du delar med dig! 💕 Utmattningssyndrom har så många symptom och att inte få något gjort fastän man håller på hela tiden, eller att inte kunna komma igång med det man behöver göra, är ett av dem! Ta dina tankar och din känsla på allvar och prata med en läkare! Ju tidigare man får hjälp desto lättare är det att komma tillbaka!! Så var rädd om dig genom att ta tag i din oro!! 💕 Kram Catharina

Kommentera

