Den svåraste konsten

  
Det finns ett litet litet ord på tre bokstäver som trots sin litenhet är så svårt att säga! Inte ordet i sig, men innebörden i det…. Vi är många som har eller har haft så otroligt svårt med detta lilla ord! Vi är många som har fått öva, som övar, som skulle behöva öva på att säga det! 

Det lilla ordet nej! Så litet och ändå så svårt! För att det sätter gränser! För att det avvisar! För att det markerar! Så svårt men så oerhört viktig! 

Jag tror att det är ett av de viktigaste orden att lära sig – för att må bra! För när vi inte kan säga nej så går vi över våra egna gränser, så suddar vi ut vår egen vilja, vår egen integritet. När vi inte kan säga nej gör vi våld på oss själva. För att vara till lags, för att undvika konflikt, för att inte ställa till besvär och vara ”jobbig”. Men för varje gång vi säger ja när vi egentligen skulle vilja säga nej så gör vi oss själva illa, och det blir inte sant och ärligt gentemot den vi säger ja till heller! Vi går in i något under falska premisser när vi gör saker som vi inte vill göra – bara för att vi tror att det blir bättre för andra. Men om någon ställer upp för mig utan att egentligen vilja det så känner jag mig sviken och besviken eftersom det inte är med hjärtat den personen gör det! På samma sätt tänker jag att jag sårar andra om jag inte är ärlig! Ett nej svider för stunden, men ett ja utan hjärtan kan såra djupt och länge! På två håll! Både den som gör det mot sin egen vilja och känsla, och den som önskade ett ärligt ja….

Att säga ja och att säga nej! Två livsviktiga ord! Två ord som måste utgå från vår känsla, från vår vilja och önskan! Att våga säga nej för att sätta gränser beroende på min egen vilja, ork, förmåga! Att våga säga ja – för att öppna upp mot nya möjligheter, nya  vägar, nya upplevelser! Ibland måste vi säga ja med lite pirr i magen, med lite ovisshet – för att utvecklas och komma vidare! Men vi får aldrig aldrig säga ja när vi bestämt vet och känner att vi vill säga nej!! 

Jag har övat i många år på att säga nej! Jag har blivit hyfsat bra på det. Utmattningen har tvingat mig och lärt mig att lita på vad min kropp säger och sätta gränser utifrån det! Ibland vill vi saker men vet att vi inte orkar – det är också en konst att lära sig att säga nej i de situationerna! Men kroppen har oftare rätt än hjärnan! 

Jag har sällan problem med att säga nej och sätta gränser när jag vet att det inte är bra för mig, eller att jag inte orkar eller vill. Jag har sällan haft problem med att sätta gränser för barnen under deras uppväxt. Men jag har en akilleshäl som jag fortfarande dras med….. Det är när ungdomarna vill något som jag vet att jag inte orkar, men jag får dåligt samvete när jag säger nej. Så i stället blir jag sur och irriterad…. Vilket ju aldrig leder till något bra! 

Jag tänkte på det just idag när O ringde och de ville komma inom, och jag är så trött att jag känner mig som en urvriden disktrasa! Naturligtvis blev vi osams för att jag blev sur och då blev han sur! Förstås! Det gav mig en tankeställare; vad är det som är så svårt med att säga nej till mina egna ungdomar? Hade någon annan frågat hade jag vänligt men bestämt sagt; ”nej jag orkar inte idag”! Kanske är det för att jag ju egentligen vill träffa dem eftersom jag älskar att ha dem här! Men det hjälper ju inte när orken inte finns. Då blir det inte ett ja från hjärtat utan det blir ”falskt”! Så nu ska jag börja öva ännu mer på det – att inte säga ja till ungarna när jag egentligen känner nej! Och i ärlighetens namn är det sällan jag känner att jag vill säga nej, så de gånger jag gör det är det knappast något avvisande! 😊

Jag vet att vi är många som tampas med detta lilla ord! Men tänk på att du är viktigast i ditt liv! Att säga ja när du vill säga nej är inte till hjälp för någon! Att du går över dina gränser, att du ”offrar dig” är inte till nytta för någon! När du säger ja med hjärtat, när du säger nej med hjärtat – då kan människor i din omgivning lita på att det är ärligt! När du värnar om dig själv genom att sätta gränser för vad du vill/kan/orkar så kommer du i längden att må bättre och bli starkare!! Stå på dig! Var ärlig mot dig själv – för då är du ärlig mot andra!! 

  
…..och det kan vara att säga nej!

Var rädd om dig, och lita på det du känner, inte på det du tror att andra förväntar sig och vill att att du ska säga och göra!! ❤️

Njut av dagen och stunderna du har!! ❤️

Kramar Catharina 💕

  
  

Kommentera

