Det regnar – så lär dig att dansa!

 

Så fick vi ännu en dag med väldigt växlande väder! Lite regn, lite sol, en hel del blåst, men ganska varmt. Ja, det kan vi ju vara överrens om att bättre väder kunde vi kanske önska, men samtidigt kan vi ju verkligen inte göra något åt det! Det är som det är! På Facebook och Instagram är det ständiga uppdateringar om det tråkiga vädret och hur drygt det är och hur mycket man vill ha sol och värme….. Jo men visst! Det hade ju varit härligt att kunna sitta ute mer, att kunna ligga vid havet, att kunna sola och bada! Men som sagt…vi kan inte påverka det! Med risk för att bli tjatig; vi kan inte välja hur vi har det, men vi kan välja hur vi tar det!! Det gäller vädret lika mycket som livet!
För hur roligt blir det att hela tiden gå omkring och klaga på vädret, att sitta och irritera sig på något man inte kan göra något åt? Lägga en massa energi på att vara sur för något som ligger utanför vår makt att förändra?!  Varför inte lägga den energin på att göra något som ger energi i stället? För det går ju faktiskt att gå ut även om det inte är stålande sol! Ta en fika! Plocka blåbär! Träffa någon du inte hinner träffa annars! Läs en bok! Sticka ett par raggsockor (med dem på fötterna kan man till och med sitta ute en del av dessa kyliga kvällar!) Det finns tusen möjligheter om vi väljer att se dem! Om vi väljer det vi faktiskt kan göra, istället för att sura och irritera oss på det vi inte kan påverka!! 

Jäklar vad präktig jag låter! Känner mig som en riktig moraltant!! 😛 Men lite tröttsamt är det faktiskt att alla hela tiden fokuserar på vädret! Även jag mellan varven!! Och kanske är jag lite extra bitsk just nu därför att jag är inne i ett riktigt surstim över den förb….de utmattningsgropen och över att jag inte känner att jag kommer vidare, att jag bara går i cirklar och hela tiden kommer tillbaka till samma punkt och samma frågor; vart är jag på väg? Och hur ska jag komma vidare? När blir jag bättre? Ingen av dessa frågorna kan få något svar, för ingen vet svaret – bara tiden kan utvisa det! Därför är det ingen idé att jag snöar in 😉 på det! 

Därmed är det samma sak som att klaga på vädret! Det vi inte kan påverka är ingen idé att lägga en massa energi på! Då får vi fokusera på här och nu, och det vi kan göra! Det är verkligen inte alltid lätt när det gäller livet! Men jag tror att det är nödvändigt oavsett vi pratar om utmattningsgropar, andra sjukdomar, livet i allmänhet eller vädret! För i slutänden så blir varken sommaren eller livet roligare av att vi bara ser det negativa! I slutet av sommaren eller i slutet av livet har vi ingenting att minnas om vi har ägnat vår tid åt att bara se regnet och molnen, det tråkiga, svåra och jobbiga!! I alla fall vill jag gå in i hösten med minnen av en härlig sommar som innehöll en massa roligt, mysigt, som bestått av gemenskap, stillhet och ro, äventyr och lugna dagar hemma! Med eller utan sol! Med eller utan regn! 

För ett par veckor sedan mötte jag en ung man som har en tuff sjukdom och ett otroligt tufft liv att tampas med. Han sa; ”Man kan inte sitta i en stol och vänta på solen! Då är det bättre att lära sig dansa i regnet”!!

Så ut med er och dansa i regnet! Det kan bli den bästa upplevelsen den här sommaren!! 😊❤️

Slutpredikat för idag!! 😉

Ta hand om dig och njut och dansa! ❤️ Det ska jag göra!! 

Kramar i massor till er!! ❤️ /Catharina

   
   

2 reaktioner på ”Det regnar – så lär dig att dansa!

  1. Ja, du har ju så rätt i detta. Vi får det precis så bra som vi gör det, med de förutsättningar som finns! Idag regnade det och var kallt, då åkte min syster, hennes tre barn och jag till Sjöfartsmuseet i Göteborg och hade en helmysig dag.

    • Åh vad härligt!! 😊 Ibland tror jag faktiskt att vi missar en massa roliga härliga saker när det är ”för fint” väder för då är de flesta vid havet, eller nån annanstans, och lapar sol! Men det finns ju så mycket roligt att göra utöver det – museer till exempel!! ☺️💕 Hoppas att du har en riktigt skön sommar!

Kommentera

