Att packa ihop någons liv

  
Det är konstigt att packa ihop en annan människas liv! Att ta sakerna i ett hem som man varit mycket i, och som bär på många minnen från hela mitt liv tillsammans med min mormor och morfar, och bestämma vad som ska hända med dem nu…. En del ska skänkas, en del ska slängas och en del har fått flytta hem till barn, barnbarn och barnbarns barn.

Morfar flyttade till ett boende för två veckor sedan, och han är nöjd med det. Igår var jag och mamma i lägenheten och rensade, sorterade och packade. Bara att stiga in i lägenheten utan att morfar var där kändes konstigt!  Det känns konstigt och lite vemodigt att ta servisen som vi alltid åt på hos mormor och morfar – skålen som mormor alltid hade kokta grönsaker i, tallrikarna som vi åt glass och konserverad frukt ur – och sätta i en låda för att skänka så att någon annan kan få användning av den. Vi spar en del, men vi har allihop hem fulla av saker och behöver egentligen inte mer, särskilt inte en vardagsservis i sjuttiotalsmodell! Men visst känns det både konstigt och vemodigt att mormors och morfars hem och saker sprids på olika håll. 

Samtidigt känns det bra att någon annan kan använda sakerna och få nytta av dem! Det skulle mormor tyckt om! Och en del saker finns hos mamma, hos mig, min bror, mina barn. De sakerna kommer för alltid att påminna oss om de underbara människor mormor och morfar varit! Hur mycket de har betytt! Deras saker bär på minnen som vi får påminnas om i vår vardag! Det tycker jag är fint! På så sätt lever de kvar hos oss så länge det finns någon som minns dem! Och vi har haft förmånen att få ha mormor och morfar så pass länge att barnbarns barnen kommer att komma ihåg dem och bära med sig minnen av dem! Så länge vi minns människor så finns de kvar!! ❤️

Så jag är glad över de fina Rörstrands krusen som mormor har haft, som nu står i vårt kök! Över vardagliga saker som en skål eller ett kakfat som mormor brukade använda! Över matsalsmöblemanget som vi alltid har suttit vid alla middagar, och som nu står i vårt bibliotek! Jag kan höra skratt och röster från alla dem som har fått dela mat och gemenskap vid det bordet! Och varje gång jag använder saker som kommer från mormor och morfar så kommer jag att le och minnas!! Men värme, med massor av glädje och med oändlig kärlek!! ❤️

Men det är ändå konstigt att packa ihop en annan människas liv! Morfar finns ännu och det är så underbart att höra att han är glad och nöjd – att han sjunger för sina ”kompisar” på boendet – för det har han inte varit och gjort på länge!! Så i mitt vemod så gläds jag för hans skull!! Och människan är ju alltid viktigare än alla saker i världen! Så jag kan fortsätta att samla minnen tillsammans med morfar ett litet tag till!! 😊

Om ett par veckor finns inte länge det hem jag kallat morfars, men i mitt hjärta finns så otroligt många härliga, glada, underbara stunder som vi har haft tillsammans med mormor och morfar i de hem de har haft under mitt liv! Livet är inte de dagar som gått, utan de dagar vi minns! ❤️

Vi tänker kanske inte alltid på det när vi har människor hos oss, men en dag blir det väldigt tydligt hur stor plats de har tagit i våra liv och i våra hjärtan!! Låt oss ta vara på varandra!! ❤️

Kramar till er alla!! 💕 /Catharina 

En liten glimt av ett och annat som fick flytta hem till oss!!! Inte för att vi behöver det – utan för att sakerna betyder något man inte kan värdera i pengar, och för att de hjälper oss att minnas!! 😊❤️

 Morfars mammas syskrin 

 
Morfars föräldrar!

   
Den gamla servisen med femtioelva delar!

    
😊

    
   

2 reaktioner på ”Att packa ihop någons liv

  1. Går igenom samma sak nu,med svärföräldrar som akut och hastigt fått lämna huset de bott i, i nära 60 år. Känner sådan respekt och vördnad när jag är i *deras* hus för att rensa,städa och ta hand om…allt som finns kvar.Det finns ju inte plats för en bråkdel av deras saker i det nya boendet. Så vill jag ju ta hand om och förvalta en del av det som lämnats kvar, trots platsbrist ♥… en balansgång det där..

Kommentera

