Drömvärme och bloggmardröm

Idag är det inte min dag! Inte vad gäller bloggandet i alla fall!! Först läste jag på Instagram, någon som hade ställt frågan sina följare om folk läser bloggar. Huvudparten svarade nej! Fast det kan kanske bero på att de som följer på Instagram väljer det före att läsa bloggar eftersom det är snabbare och enklare. Men eftersom jag just nu känner att inspirationen att skriva är sinande – kanske beroende på att det är sommar och att det händer en massa så att jag har mindre energi – så kändes det lite som ”är det lönt att blogga”? Vill folk läsa det jag skriver? Jag hoppas ju det, så därför fortsätter jag, och väljer att tänka att ni som läser detta har ju valt att läsa min blogg!! Det är jag så tacksam för! För precis som jag har skrivit innan så skulle mina tankar och min blogg inte vara någonting utan er som läser! ❤

Sedan när jag väl satte mig här vid datorn för att skriva så valde datorn att stänga ner och starta om när jag hade skrivit en lång inledning!! Som naturligtvis försvann!! Så….nu börjar jag om!!

Igår var vi på ett roligt och lite svårt uppdrag! Vi åkte till Eldabutiken för att titta på kamin till köket! Om man har ett gammalt hus, och ett kök på 80kvm, så är det klokt att ha en extra värmekälla! Både för att det är mysigt, men också för att det är praktiskt när strömmen går!! Vilket den gör på landet ibland! 🙂 Vi hade tänkt lite innan på vad vi önskar och vill ha, men när vi kom till butiken så stod den där!! Drömkaminen!!

På ovanvåningen har vi två kakelugnar. De står i de rum som en gång var lärarbostäder och de har varit den enda uppvärmningen man hade där uppe. De värmer gott och vi eldar regelbundet i dem under höst, vinter och vår. På bottenvåningen finns det idag inga eldstäder eftersom kommunen hade städat ut dem, troligtvis när man installerade en central värmepanna i källaren – då en oljepanna. Idag har vi pelletspanna och med de stora gjutjärnselementen så värmer det gott även under de kallaste vinterdagarna. Men som sagt, det är bra med komplement! Både av praktiska och ekonomiska skäl! I båda salarna här nere har det förmodligen stått gjutjärnskaminer. Klassiska smala höga kaminer, med värmeskåp där man kunde värma sin lunchlåda. Kanske har det funnits mindre kaminer i de båda hallarna också, men det har vi inte kunnat få någon information om.

I ett sådant här hus sätter man inte in vilken kamin som helst – tycker vi! Precis som med mycket annat som vi har gjort och valt för det här huset så vill vi att även kaminen ska passa in i husets stil, anda och tidsålder. Först var vi inne på att köpa en gammal renoverad kamin i samma stil som har stått här, men sotaren informerade oss om att det inte blir godkänt eftersom man idag måste följa regler kring säkerhet och miljöcertifiering. Så då släppte vi tanken på att kunna få en sådan kamin. Sedan var vi lite inne på en kakelugn, men det kräver en del fixande av golv och grund för att det ska bli stabilt så att kakelugnen inte rasar ner i källaren!! Alltså en stor kostnad för både kakelugn och kringarbete. Men…..så kom vi då till Eldabutiken! Och där står den! En Westbo Classic! Med klassisk design i kombination med modern förbränningsteknik!! Precis det vi önskade, men ännu bättre eftersom den både ger snabb värme och har effektiv värmelagring!! Jag är kär! 🙂 Vi har kanske inte tänkt klart, för det finns ett alternativ till, som har ännu mer effektiv värmelagring, men inte är så snygg och rätt i stil och tid….. Så där är frågan vad man ska prioritera…? Men jag tror att jag vet vad det blir…. 😉IMG_7672[1]

I den här hörnan i köket ska kaminen stå! Snart!! 🙂 ❤

IMG_7661[1]

Den här underbart fina kaminen har dessutom en mindre kusin som skulle passa alldeles perfekt i biblioteket…. Men det får bli ett annat år, för där är inte ens förberett för kamin….än!

Redan idag är köket, som ni säkert har förstått, ett underbart rum som vi lever i! Ett rum med plats för allt – sofforna funkar till och med bra att sova i! 😉 Jag älskar den öppna planlösningen, att vi kan vara tillsammans även om vi gör olika saker! Att vi kan vara många utan att trängas! Att det är ljust och rymligt! Att det är  ett vilsamt rum! Häromdagen blev det lite storbak – kanelbullar och chokladbiskvier (som J gjorde). Då kunde jag konstatera att vi har lyckats precis så bra som vi ville med planeringen av själva köksdelen! Allt som har med bakning och matlagning att göra finns inom räckhåll, och det är nära till vasken, till ingredienser, till spisen och till ugnen! Det är konstigt att ett så stort kök som det ändå är kan kännas så ”nära” och lätt att arbeta i! Det tar jag som ett bevis för en bra planering! (som vi delvis kan tacka en fantastiskt duktig planerare på IKEA för!)

IMG_7668[1]

Nu mina vänner ska jag hålla fredag tillsammans med man och dotter! Men innan jag avslutar vill jag ge er några ord som jag läste innan idag;

”Take chances… Tell the truth…. Learn to say NO…. Spend money on the things you love…. Laugh until your stomach hurts…. Dance even if you are too bad at it…. Pose stupidly for photos….. Be Child-like…. Moral: Death is not the greatest loss in Life. Loss is when Life dies inside you while you are still alive! Celebrate this event called LIFE!!”

Jag önskar dig att du lever ditt liv! Att du kan njuta av det du har som är härligt och fint! Njut av de små sakerna – det är de som är livet!! ❤ ❤ ❤

Kramar Catharina ❤

IMG_0006[1]

IMG_6940

4 reaktioner på ”Drömvärme och bloggmardröm

  1. Det är klart du ska fortsätta blogga! 😉 Du vet ju att jag älskar din blogg, läser nästan varje dag 😊 Jag får så mycket inspiration av dig. Fortsätt dela med dig av ditt liv och dina tankar 👍🏻😃 Kram från er gamla by 😉💕/Lisa

    • Tack snälla fina du!! ❤️ Det värmer så otroligt mycket att höra!! Jag lovar att fortsätta blogga och dela med mig!! 😊 Tack för att du läser och skriver en kommentar då och då! 💗 Hoppas att allt är bra med er och att ni har en fin sommar – trots väder! 😋☺️

Kommentera

