Ingen har sagt att det är lätt

 
Nej. Ingen har sagt att det är lätt bara för att man vet att det är dags. 

Imorse körde jag till jobbet för ett par timmars arbetsträning. Känslan var så stark – att jag inte vet vart jag är på väg eftersom jag inte vet vad som fungerar och inte fungerar av mina ”gamla” arbetsuppgifter. Det ska jag prova under hösten, men just nu vet jag ingenting! 

Livet fungerar ju så att vi varje dag utsätts för olika val. Vad ska jag äta till frukost? Vad ska jag ha på mig? Vilket elbolag ska jag välja? Vilken teleoperatör? …… Hela tiden olika val som vi måste ta ställning till. De flesta val har inte särskilt långtgående konsekvenser – om jag tar på mig något jag inte trivs i är det bara att byta, och om elbolaget är kass så tar jag ett annat! Det är inte livsavgörande val! Men ibland hamnar vi i vägskäl där vårt vägval verkligen blir livsavgörande! Det val vi gör får konsekvenser som påverkar hela vårt liv, och kanske fler människor än oss själva! 

Ibland hamnar vi i vägskäl där vi själva inte har något val därför att valet ligger hos någon annan eller hos livet självt – en skilsmässa där den ena parten vill skiljas. Ett jobb där man blir uppsagd pga arbetsbrist eller nedläggning. Sjukdom som tar funktioner, ork och förmåga ifrån oss. Ibland hamnar vi i vägskäl där vi inte själva får välja om vi vill byta väg eller inte – det bara är så och vi blir tvungna att anpassa oss och ta en annan väg än den vi önskade. Men även om vi ibland inte själva väljer att lämna den väg vi går på, så har vi i alla fall möjligheten att välja vilken väg vi vill fortsätta på! Vi kan inte förändra det som sker bakom oss, men vi kan välja vilken väg vi vill ha framför oss!
Det låter ju hur enkelt som helst! Men vi vet att det sällan är så enkelt! Många gånger står vi där i vägskälet och undrar vart vi är på väg, vilken väg som är den rätta och hur vi ska gå för att komma vidare! Det är så svårt ibland! 

I det vägskälet står jag hela tiden! Sedan nästan tre år tillbaka! Så lång tid som jag har varit i utmattningsgropen! Eller….kanske inte första tiden, för då var det enda valet jag orkade göra varje dag om i fall jag skulle stiga upp eller inte. Och det var inte alltid mitt val det heller – gick det inte så gick det inte. Men sedan jag orkade lite mer, och orkade börja tänka – lite mer med reda…..om det nu är det jag gör…. 😉 Sedan dess har jag befunnit mig i vägskälet ”vidare / ingen återvändo”! För jag ska inte återvända till det sätt jag har fungerat på; höga krav på mig själv, göra allt lite mer och lite bättre än nödvändigt, räcka till för lite fler än jag orkar…..osv. Jag ska vidare – men hur, vart och på vilket sätt??? Det vet jag inte! Det kan bara framtiden ge svar på! Och så tror jag att fler än jag har det! Att stå i ett vägskäl och inte veta vilken väg som går vidare! Vi är många som befinner oss i det där vägskälet emellanåt! 

Jag tänker så här; eftersom jag ändå inte vet vart jag är på väg, vilken väg jag ska välja, vilken väg som är rätt, så passar jag på att pausa! Mitt i vägskälet! Jag sätter mig ner här och vilar, fikar lite, pratar med någon som kommer förbi eller som också pausar i väntan på att gå vidare. Jag passar på att njuta av det jag har runtomkring mig! Hämta energi, tänka på sånt jag inte hunnit tänka på medan jag rusade vägen fram tidigare i livet! Jag sitter här, under ett träd, i mitt vägskäl, och väntar. Ser vad tiden har med sig efterhand som den passerar mitt vägskäl! Jag är övertygad om att jag kommer att veta det förr eller senare, att det kommer att stå klart en dag vilken väg jag ska ta för att gå vidare, men just nu tänker jag inte oroa mig, inte stressa upp mig! För jag kommer inte längre genom att springa runt runt i mitt vägskäl! Jag gör det bästa av den här tiden! Och en dag ska det kanske visa sig att min paus i vägskälet var det bästa och viktigaste jag har gjort!! Ingen har sagt att det är lätt bara för att man vet att det är dags! Men vi behöver heller inte göra det svårare än nödvändigt!! ❤️

Var rädd om dig! Oavsett om du är på väg, pausar, vet vart du går eller sitter i ditt vägskäl och funderar!! ❤️ 

Om man inte vet vart man är på väg så  är det ingen idé att skynda sig!! Så pausa och andas, ta ett steg i taget! En dag kommer du att se den väg som är din!! 

Kramar Catharina 💕

   
 

2 reaktioner på ”Ingen har sagt att det är lätt

  1. Mycket bra skrivet som alltid 🙂 Det viktiga är att ta lärdom av det förflutna men inte fastna där utan försöka ta med kunskapen framåt i livet. Man måste dock ta små små steg för kroppen och själen är inte som den var tidigare. Den är skörare till en början men med mycket större kunskap, erfarenhet och känslor. För att inte gå fram för fort så är det bra som du skriver att ”bara sitta och fundera” ibland. Man behöver ibland fråga sig själv om vissa saker är värda att göra om man vet att det kostar dagar av trötthet och återhämtning sedan. Det svåra är att det bara är man själv som kan känna och bestämma det. Kram Maj-Lill

    • Tack snälla du för dina fina ord!! ❤️ Ja du vet ju hur det är! Jag tror att jag har lärt mig att ta saker efterhand som de kommer och inte oroa mig i förväg, att stanna upp och vänta in! Det svåra är nog att fortsätta vara klok och leva så när man börjar jobba! Då tänker jag att det kanske är lätt att falla in i gamla mönster! 😁 Men jag jobbar på det!! ☺️ Stor kram till dig!! 💕

Kommentera

