Känslan att ha ett eget bibliotek 

Hej alla fina!! Jag lovade ju att återkomma med lite av det som har hänt här under den här helgen! Jag kan börja med att konstatera att jag är lyckligt lottad som är gift med en man med lika mycket tokiga idéer som jag, och som gärna hänger på när jag får mina ryck! Det kan ju vara en nackdel också eftersom man ibland behöver någon som håller igen, men hos oss blir vi – jag och D – ett kreativt team med rätt bra balans! För det mesta….. Efter ett antal loppisar, lägenhetsstädning och Ikeabesök får vi sätta inköpsstopp på företaget Myhrborg & Sundström!! Vi har stort hus…..men inte hur stort som helst!! 😄

Biblioteket är vårt senaste projekt! Bara det att ha ett rum att använda till bibliotek är lyx!! Vi älskar böcker! Och jag konstaterar ofta att väldigt få hem idag har bokhyllor – åtminstone för att ha böcker i! Kanske är det för att böcker tar mycket plats, för att alla böcker går att ladda ner och lyssna på i mobilen eller läsa i ”plattan” eller datorn…. Jag vet inte, men för mig kan ingenting ersätta en riktig bok!! Att läsa i min egen takt, kunna bläddra, styka under, kunna gå tillbaka om jag behöver det! Och för mig är ett hem inte färdigt utan böcker och bokhyllor!! Så vårt bibliotek är ett viktigt rum för oss! 

För ett par veckor sedan fick vi det gamla slagbordet som fanns i mitt barndomshem. Vi hade lite olika tankar på stolar till det, men hittade inga som var riktigt bra. Så förra veckan fick vi morfars matsalsbord med stolar. Stort och fint, men egentligen inte ultimat för den känslan vi vill ha i biblioteket. Men ibland får man helt enkelt bara gilla läget och det är ju ett vackert möblemang! 

I fredags cyklade vi upp till byn, och tittade inom hos Malin på ”Villa Rosengård loppis och inredning”! Då stod stolarna där!! Stolarna till vårt slagbord! Superfina med relief på sitsen och snideri på ryggstödet!! I samma färg som bordet! Det var som om stolarna och bordet alltid har hört samman!! Så nu står slagbordet med de fina stolarna på plats! 

   
    
 
Det var helgens loppis och omöblering! I lördags blev det en tur till Ikea för att komplettera bokhyllorna som jag har målat. Men det visade sig att den lösningen som vi ville ha skulle kosta en hel del och då skulle jag ändå få måla om luckorna och stommar i samma färg som på de målade Billybokhyllorna. Istället hittade vi fina hyllor i riktigt trä – vilket känns viktigt för oss när vi väljer material till huset. Vi vill ha naturliga material som åldras med värdighet och går ihop med husets stil och ålder. Så det blev dessa istället! Men eftersom vi har 3.60 m i takhöjd så skulle bokhyllorna med sina 197 cm se pyttesmå ut, så det fick bli öppna hyllplan ovanför bokhyllorna! Så här blev det; 

   
 

Benen på bokhyllorna ska trollas bort genom att golvsockeln ska gå längs med hyllorna. På så sätt får vi fram känslan av att hyllorna är platsbyggda! Även springorna mellan själva bokhyllorna ska döljas med lister så småningom. 

Gissa om vi ska packa upp boklådor ikväll!?!?! 😊 Det ska blir härligt att se hur det blir med alla böcker på plats!! 

Så har vår helg varit! Jag hoppas att din helg har varit lika bra oavsett du har vilat eller varit kreativ, jobbat eller varit ledig!! ❤️ Att göra det som gör oss lyckliga måste vara en del av livets mening! Även om det bara är små saker! För vem har sagt att livets mening bara handlar om det stora i livet? 

Var rädd om dig och njut av dagen och stunden!! ❤️

Kramar Catharina 💕

   
   

Kommentera

