Hemma och vilse – på samma gång

Hemma och vilse – på samma gång…. Inte konstigt att det blir rörigt i huvudet! 

Mitt liv har – som så många andras – varit en berg- och dalbana! Upp och ner, hit och dit, fram och tillbaka! Det har funnits perioder då jag gråtit varje kväll av utmattning, otillräcklighet, av ensamhet och uppgivenhet. Det har funnits perioder som har varit lugna som stilla vatten (inte många och långa, men de har funnits). Det har varit perioder av vardagspusslande, jobb, skola, hämtningar, fotbollsträningar, kalla kvällar i ridhus, middag som ska lagas, läxor som ska läsas…… Allt det där som är livet! Som en grund i allt det där har det funnits skratt, glädje och lycka! Kärlek, värme och gemenskap!

Jag har nästan alltid sett ”hemma” som min plats på jorden! Den plats där jag har kunnat landa. Fast vissa perioder i livet har ”hemma” varit en krigszon…. Livet förändras, människor kommer in i våra liv, och försvinner ut ur våra liv. Omständigheter förändras. Livet är aldrig statiskt. 

Jag har på senaste tiden konstaterat att jag har aldrig – oavsett vad livet bjudit på – känt mig så vilsen och så hemma som nu! 

Jag har aldrig känt mig så vilsen – kanske för att jag under småbarnsåren faktiskt inte riktigt hann tänka och känna så mycket på var jag befann mig, mentalt! Livet rusade på! 

När jag var yngre grubblade jag länge på vad jag skulle bli ”när jag blev stor”, men jag hade ju hela livet framför mig – som man har när man är ung! Idag vet jag att jag troligtvis har mindre än halva livet framför mig, och det blir så mycket viktigare att känna att jag är på rätt plats, på rätt väg. Att jag lever livet fullt ut! Ser det som är viktigt i livet – inte allt det där ”runtomkringet” som faktiskt är oviktigt och utan betydelse för hur vi egentligen mår och hur vi lever. Att då stå där jag stod när jag var 20 och undra vad jag ska bli ”när jag blir stor”, och vart jag är på väg, blir otroligt förvirrande! Vägen vidare blir så mycket viktigare! Så därför känner jag mig mer vilsen är någonsin! För, som jag har skrivit tidigare, jag har så många frågor men det finns inga svar. Mer än att ”det får tiden utvisa”…
Samtidigt har jag aldrig känt mig mer hemma! Jag vet att här – på den här platsen på jorden, i denna stund i livet – hör jag hemma! Jag har fått landa, fysiskt och mentalt! Aldrig har jag känt med sådan säkerhet att det här är det liv jag vill leva!! Nära naturen; havet, skogen, djuren, åkrarna, ängarna, gårdarna! Med det här huset som bara är, och lever sitt eget liv – där vi får förmånen att leva vårt liv tillsammans med huset! Med min familj – barnen som är stora och på väg ut i livet och med egen familj! Att få se E växa upp och få finnas här med honom! Med D – min älskade, min allra bästa vän, min klippa! Här, just här, på denna plats på jorden och i livet, är jag äntligen landad! Det är en underbar, och lite konstig känsla! Att, efter att hela livet ha levt med känslan att vara ”på väg”, plötsligt känna att jag är här!! Jag är inte längre på väg någon annanstans! 

Det betyder naturligtvis inte att jag kommer att sluta anta nya utmaningar i livet! Jag kommer aldrig att sluta vilja utvecklas och hitta nya vägar, nya stigar, nya dörrar att öppna! Men jag kommer att göra det med utgångspunkt från min känsla att ”här hör jag hemma”!!

Det är en lite förvirrande känsla att vara hemma och vilse på samma gång! Men kanske är det första en förutsättning för att hitta rätt i det andra! Kanske är det först när vi är landade i själen som vi kan se vart vi är på väg! 

  
När man går vilse ska man stanna där man är för att lättare kunna bli hittad! Kanske funkar det så i livet också!? Om vi stannar där vi är kanske vi blir hittade!? 

Så jag stannar där jag känner mig hemma och tillåter mig att vara vilse! 

Jag önskar dig en plats där du får känna dig hemma – med både kropp och själ!! En plats där du kan tillåta dig att vara vilse!  ❤️

Kramar Catharina 💕

   
   

Kommentera

