Vem har rätt att hata…

Det som inte får hända har hänt igen. En personal inom barnomsorgen har begått ett fruktansvärt brott mot barn. Det finns inga ord för att uttrycka känslan av hur hemskt det är. Men det finns gott om ord! Det finns gott om hat! Sociala media svämmar över av åsikter om vad man ska göra med den här personen. 

Plötsligt är det helt okej att i text skrika ut sitt hat mot en människa. En människa som förvisso har erkänt, men ännu inte är dömd. Det väller hat emot mig när jag skrollar i mitt fb-flöde. Jag kan förstå att de som drabbats hatar. Jag kan förstå rädslan hos dem som har haft sina barn där han har jobbat. Jag kan nog förstå att man kan hata. Men alla som inte har drabbats och som ändå kräker ut sitt hat offentligt…. 

Jag tänker på hans familj och barn. Hela deras värld har troligtvis rasat samman. Att få veta att någon man älskar, någon man litar på, någon man delar hem och liv med, har gjort något så fruktansvärt som att förgripa sig på barn. Jag försöker tänka mig in i deras situation! Ilskan, frustrationen, sorgen, vanmakten, känslan av att ha blivit sviken, lurad. 

Jag tänker att man är så utsatt som anhörig till någon som begår brott. För plötsligt har alla rätt till det som är det mest privata. Plötsligt har alla rätt att ha en åsikt om allt som rör ens liv. Plötsligt är har alla människor rätt att hata en människa som man själv har älskat, och allt detta medan man själv ännu inte har hunnit förstå vad som har hänt! 
Vi vet hur fort saker färdas på sociala medier! Fort och långt, och dyker upp där man minst anar det. Kanske sitter hans barn vid datorn och översköljs av allt detta hat mot en älskad pappa…. 

Hat drabbar inte den som har begått brottet!!!! Hat drabbar bara de anhöriga!! Fru, barn, föräldrar, syskon! Människor vars liv har rivits i tusen bitar, vars sanningar visade sig vara lögner! Människor som just har fått sin tillvaro slagen i spillror! Dessa människor blir slagna i ansiktet med allt detta hat! 
Om jag begår ett brott – är det då okej att kasta hat på mina barn? Om jag begår ett brott – är det då okej att misshandla min familj? 

Vi har rätt att känna det vi känner, men vi har aldrig aldrig rätt att låta det drabba andra! För hat drabbar inte den som har begått brottet – det drabbar hårt och skoningslöst mot dem som redan ligger!! 

Så tänk det du tänker, tänk dina åsikter – men var varsam med vad du uttrycker i ord, handling och skrift! Hat drabbar inte den som begått brottet – hat drabbar familjen! Hur skulle du vilja ha det om du var familj – partner, barn, syskon, förälder…..till någon som begår ett brott? Tänk om det var ditt barn som satt vid datorn och fick läsa alla åsikter, se allt hat, om någon han eller hon älskar…..

Vi har rätt att tycka och tänka. Men vi har aldrig rätt att kränka. Hat föder hat. Är det en sådan värld vi vill ha?

Kramar Catharina ❤️

   
   

9 reaktioner på ”Vem har rätt att hata…

  1. Jag håller med dig om att han har en störning, och jag tycker inte synd om honom. Mitt fokus ligger på de anhöriga. Och man kan visst få säga det och få utlopp för det, men jag tycker inte att sociala medier är rätt plats för det. Det är min åsikt. Du får ha din.

  2. Faktum är, han Kränkte och Skadade.
    Tänker på Barnen, Deras Familjer och förstår deras Reaktion.
    För han utöver ovan även tog Tilliten från Ungarna.

    Med vilken rätt? För att han själv är skadad?
    Troligtvis och ändå Visste han i varje skede att det han gjorde var Fel.
    För Faktum är, han brydde sig Mer om Sig själv än om Barnen.
    Dessutom sökte han Medvetet jobb där De Finns.

    En Pedofil.

    Är ingen Enstöring eller Konstig Person utan finns där Vi minst anar.
    Vilket innebär att Vi måste oxå Se Dem för Vad De faktiskt är,
    Förövare som är VÄL Medvetna OM vad De Faktiskt Gör.

    Håller helt med Dig.
    Låt Pedofilens Familj/Barn Vara i Fred!
    De har INTE gjort ngt Brott!

    Det har Pedofilen gjort.

    • Ja han som har begått brotten har gjort det medvetet, och ska definitivt straffas för det. Men precis som du skriver – familjen har inte gjort något och har rätt att få vara ifred!
      Tack för dina tankar!

Kommentera

