Några tankar om det som skrämmer mig

Det jag möts av skrämmer mig! Varje dag är det nya inlägg, nya delningar av länkar, nya kommentarer på andras inlägg. Människors hat. Människors kränkande uttalande. Människors icke-respekt för andra människor. 

Jag har skrivit om det några gånger innan – näthatet, hatet mot okända människor, kommentarer som jag inte skulle vilja återge ens i skrift. Det skrämmer mig att så många människor i vårt land känner sånt hat mot andra människor som många tycks göra, mot dem som är ”annorlunda och olika”. Det skrämmer mig att det som hörs och syns inte är uttryck av empati och respekt. Det skrämmer mig att så många människor i vårt land tycker sig ha så stort behov av att ”skydda sitt revir”. Det skrämmer mig att det är hatet som hörs högst! Det skrämmer mig att det tycks finnas så lite människokärlek!

Jag är kanske konstig. Jag är kanske udda…..men jag tror inte det…. Jag tror att det finns fler än jag som ser på andra kulturer, andra människor, andra sätt att leva och vara, med nyfikenhet! Jag tror att det finns fler än jag som tror på medmänsklighet, på delande, på att vår värld, vårt land nog faktiskt räcker till för fler än oss. 

Jag läste häromdagen att vi tar emot 1 flykting per 1000 svensk medborgare. Jag har inte kollat upp om det stämmer och hur man räknade, men jag tänkte att nog skulle jag kunna ge en tusendel av min inkomst i månaden till en människa som behövde det?! 

Det skrämmer mig mer med människors hat mot det som är olika, än  vad det som är olika skrämmer mig. Det skrämmer mig så mycket att ibland skulle jag vilja stänga av öronen, låta blir att se och lyssna och bara få vara i min lilla bubbla. Men återigen med Martin Luther Kings ord; ”Det farlig är inte de onda människornas ondska, utan de goda människornas tystnad”. 

Jag kan aldrig ändra på någon annans åsikt – var och en har rätt att ha sin åsikt – men jag kan kämpa för det som jag tror på: att alla människor har samma värde! Att alla människor är lika på insidan! Jag kan kämpa för att hjälpa den som redan ligger, för det kunde ha varit jag.  Jag kan kämpa för att jag inte tror att ”olika” är farligt – det farliga är när människor följer dem som hatar och kränker utan att fundera över varför – varför måste alla vara lika??? För är det inte i slutänden det som är målet när man vill ”rensa bort” alla som är olika? 

Jag tänker också ofta; de som skriver ut sitt hat, sina kränkningar, sina fula ord och tillmälen, i skrift på olika sociala media, skulle de säga samma saker, använda samma kränkande ord, om den de säger det till stod precis framför dem? Jag bara undrar….. För det krävs ytterst lite mod för att trycka ner, kränka och uttrycka hat när man inte behöver se den andra människan i ögonen….. 

Samtidigt försöker vi lära våra barn att det inte är okej med mobbing…. Vad är då det som pågår i sociala media? Och där är det oftast vuxna människor som skriver. Barn formas av den miljö de lever i – barn gör som vuxna gör!

Det skrämmer mig att det samhälle vi ska lämna över till våra barn och barnbarn är ett samhälle där det är okej att hata och kränka. Ett samhälle där det inte längre tycks vara självklart att hjälpa de svaga, att se sin medmänniska, att dela liv och erfarenheter med dem som finns omkring oss – oavsett hudfärg, kultur och ursprung.

Det skrämmer mig! Och det är min åsikt och min rädsla! 

Men vi måste ändå fortsätta att tro på, och kämpa för, att medmänsklighet och respekt är starkare än hat och kränkningar!!

Kramar Catharina 💕

   
 

2 reaktioner på ”Några tankar om det som skrämmer mig

  1. Tack för dina ord! Jättebra skrivet och bra att du skrev! Känner samma sak som du och jag har också funderat mycket på detta. Jag kan tycka det är riktigt jobbigt ibland att läsa en del så kallade debatter i sociala medier för att folk inte kan skriva på ett respektfullt sätt till varandra – tyvärr gäller det ofta båda sidorna, både den ”goda” och den ”onda” sidan. Sen skrämmer det mig också att empatin och medmänskligheten verkar hålla på att försvinna.
    Kanske är det som så att de hatiska trots allt bara är en liten del av vårt samhälle, men är de som syns och hörs mest på sociala medier och därför verkar vara i majoritet? Faran är då om man börjar tro att det är det som är normen, att hata.
    Så jag tror som du, hur jobbigt den är, att vi andra verkligen visar på den goda sidan med respekt och medmänsklighet?

    • Tack Christina! 💕 Ja jag tror också att de som uttrycker åsikter som inte handlar om medmänsklighet och respekt är en mindre – men tyvärr högröstad – del av befolkningen….eller jag vill i alla fall tro att det är så. Och då blir det ju ännu viktigare att stå på sig i tron på empati, medmänsklighet och respekt!! Så vi fortsätter vår kamp för det vi står för och tror på!! ☺️💗

Kommentera

