I det lilla finns det stora

  
Hej alla fina!! 😊 

Just nu sitter jag i ett pyttelitet torp i skogen! Ett torp som är mindre än vårt kök/matrum/ vardagsrum!! Ibland behöver man byta perspektiv – se saker från ett annat håll. Att lämna all bekvämlighet där hemma för ett litet torp med kokplatta och handdisk kan vara en sådan sak! Det ger mig perspektiv på vad jag har, på vad jag behöver, på vad som är viktigt i mitt liv. 

Jag älskar verkligen vårt hus!! Men jag vet samtidigt att det är långt ifrån det viktigaste i mitt liv – kanske egentligen inte ens viktigt…. För när jag sitter här tillsammans med D så vet jag att det finns bara en sak som är verkligt viktigt och det är de människor jag älskar! Så länge jag får dela livet med D och så länge min familj och mina vänner finns i mitt liv, så är annat ganska oviktigt! 

När jag ser och hör om hur människor på flykt blir mottagna med öppna armar, med kärlek och omtanke, så tänker jag ännu mer att det är klart att det är viktigt att ha ett hem, att höra hemma någonstans, men när det inte finns så blir det viktigaste att få vara med de man älskar och att få känna sig önskad, sedd, omhändertagen av människor som bryr sig! Oavsett vi lever i trygghet eller på flykt så behöver vi bli sedda, älskade, få omtanke och omsorg! Det krävs inte stora saker – en kram, något att äta när man är hungrig, en säng att sova i när man ingen har, någon som ser en i ögonen och ser på en med omtanke, vänlighet och respekt! Det lilla blir det viktigaste! Den lilla handlingen som vem som helst av oss faktiskt kan ge någon annan – någon vi möter – vän eller främling! 

I det lilla finns en storhet!! 

Jag är inte på flykt, jag lever ett tryggt liv med allt jag kan önska och med människor jag älskar. Men ibland blir ju livet inte riktigt som vi har tänkt. Att vara på väg tillbaka upp ur utmattningsgropen, ut i livet, är också en resa mot det okända! En resa då man är otroligt beroende av andra människors förståelse, respekt och omtanke! Det är en tuff resa – resan tillbaka – mot något helt nytt och okänt. För inget ska vara riktigt som förut, för det gick ju inte så bra! På den resan blir det lilla så viktigt! Varje litet steg, varje människa som är en hjälp mot detta nya och okända, varje handling som är till hjälp för att våga/orka/kunna ta ett steg till, och ett till…. 

I det lilla finns det stora! 

Varje litet framsteg blir en stor seger! Idag har jag varit på jobbet tre timmar! För första gången på tre år har jag varit på jobbet tre timmar i sträck!! Fortfarande bara sex timmar/vecka, men tre timmar på samma dag! Det är en oerhörd seger! Det kanske inte funkar nästa gång, men det funkade idag! Det övar mig i att verkligen glädjas över det lilla! Just idag är det min största seger på tre år! 

Jag vill försöka ta med mig det tänket i hela min vardag – i mitt liv! Att se det lilla som ger stor glädje! Att ge åt andra det lilla som kanske betyder mycket för den andra! Att glädjas åt de små segrarna, för i längden är det de som tar oss vidare! 

Jag önskar oss alla att vi kan se det stora i det lilla! Oavsett om det handlar om att sträcka ut en hand till en medmänniska, eller om att glädjas åt våra egna små små segrar! ❤️

Ha en fin kväll och njut av de små stunderna och de små sakerna i livet!! ❤️

Kramar Catharina 💕

   
   

Kommentera

