Ett liv i stämmor 

Under olika perioder i mitt liv har jag sjungit i kör! Jag älskar det! Det fyller mig med sån glädje, kraft, energi och harmoni! Den senaste körperioden har varit i gospelkör, vilket är bland det bästa jag gjort i körväg i mitt liv!! Få saker ger så mycket som just gospel!! För både kropp och själ!

Där sitter vi; 50 människor med olika liv, olika förutsättningar, olika bagage. Förenade i det att vi älskar och brinner för – Gospel! ❤️

Det är oerhörd kraft i att tillsammans skapa musik! Varje sång är en helhet som ger energi och kraft, som förmedlar glädje och kärlek! Ändå gör vi som sjunger inte likadant! 

Vi sjunger inte ens samma toner….. 

Och det är just det som gör helheten till sprudlande energi eller till balsam för själen! Som gör sångerna ”hela”!

Varje stämma har sina toner! Varje stämma har sitt sätt att göra det på! Det är vackert, men det är först när alla stämmorna gör det tillsammans som det blir en helhet! En upplevelse i 3:D, med djup, bredd och känsla! 

Tänk om livet också fick vara så!!! Att det var självklart och naturligt att vi är olika, lever olika, gör olika! Att det var självklart och naturligt att olikheterna behövs för att skapa en helhet! Skapa djup, bredd och känsla i livet!

En kör utan stämmor kan vara fint, men upplevelsen blir lite ”platt”. Ett liv utan ”stämmor” blir också ”platt”! Så hur vill vi leva våra liv? 

Jag har aldrig kunnat förstå varför olikheter skulle vara något negativt, något hotfullt, något man måste ta avstånd från! För mig är det självklart att olikhet fördjupar och breddar min erfarenhet! Att prata med människor som tycker precis som jag ger inte utveckling, utmaning, bredd och djup åt ett samtal! Att ständigt leva med människor som tänker, tycker, lever och tror precis som jag skulle inte ge mig möjlighet till nya insikter, erfarenheter och utmaningar! Jag tror att det är i mötet med det och dem som tänker, tycker och tror annorlunda än jag som jag får möjlighet att växa som människa!! När mötet sker i respekt för varandras olikheter! När man kan inse att det är genom våra olikheter som vi kan skapa en helhet! En värld, en mänsklighet som hör ihop – för att vi är olika! 

Jag vet att jag älskar stämmor, olikheter, människor, livet och GOSPEL!!! 😊❤️

Kramar Catharina 💕

   
   

Kommentera

