3 i 1 – livet

Imorse när jag borstade tänderna så stod jag och tittade på en flaska som stod på handfatet. D hade ställt den där när han tvättade håret imorse. ”For body, face and hair” stod det på den. Alltså typ 3 i 1-funktion. Jag tänkte att om jag hade tvättat håret med det där så hade mitt hår blivit som svinto!!! Eftersom jag numera har en del grå slingor i håret (eller kanske har jag en del mörka slingor i det grå…..😉) så skulle jag se ut som om jag hade en svintoboll på huvudet!! Och min hud skulle torka ut och krackelera!!

Duschtvål som funkar för kroppen funkar inte lika bra för ansiktet och håret helt enkelt! Men det som är i den där flaskan ska tydligen fungera för såväl kropp som ansikte och hår! Troligtvis för att det ska gå så snabbt och smidigt som möjligt när man duschar. Inte behöva joxa med flera olika flaskor och produkter utan ha en enda – snabbt och enkelt!

Mina tankar snurrade då vidare, förstås, och jag tänkte att är det inte lite symptomatiskt för vår tid, vårt samhälle, våra liv? Det ska gå snabbt och enkelt! 3 i 1 – livet….. Vi ska hinna så mycket som möjligt på så kort tid som möjligt. Vi ska ha saker som förenklar och gör arbetsuppgifter smidigare och snabbare. Samtidigt fyller vi våra liv med mer aktiviteter och arbete än någonsin. 

3 i 1 – livet….. Vi ska helst ha tre projekt på gång samtidigt på jobbet. Vi ska jobba, ta hand om kroppen och samtidigt se till att själen får vila och andrum. När vi kommer hem ska vi umgås med barnen samtidigt som vi lagar mat och tömmer diskmaskinen. Vi tittar på tv samtidigt som vi stämmer av dagen med vår livskamrat och kollar facebook. Innan vi slutligen borstar tänderna medan vi hänger upp tvätten och plockar fram ungarnas, eller våra egna, kläder inför morgondagen…… Sedan stupar vi utmattade i säng och undrar varför vi inte kan sova när vi är så fruktansvärt trötta…… 

3 i 1 – livet…… Jag föredrar fortfarande att ha duschtvål, ansiktsrengöring och hårschampo…. och balsam!! Det tar längre tid, men både hud och hår mår bättre! Att sluta leva 3 i 1 – liv gör kanske att en del saker tar längre tid – för tillfället – men i längden tror jag att vi hinner med mer och mår bättre! Att göra en sak i taget och vara verkligt närvarande ger mer kvalitet åt det vi gör och gör oss mindre stressade! Våra hjärnor och kroppar inte gjorda för att leva ett 3 i 1 – liv! Vi är gjorda för en sak i taget! För att varje sak vi gör kräver olika saker, precis som kropp, ansikte och hår gör när vi duschar. Att leva 3 i 1 – liv gör att både kropp och själ – ja hela livet – tillslut blir som en svintoboll; trassligt, spretigt, strävt och gör ont när det kommer mot huden….. 

Varför måste allting gå fort? Det är min fasta övertygelse att livet är till för att levas långsamt! Så att var sak får sin tid. Så att vi hinner känna, se, dofta, njuta av det vi gör och av det vi har omkring oss. Igår satt jag i över en timme med en sovande baby på mitt bröst. Jag kunde ha lagt honom i soffan och plockat av bordet under tiden. Men då hade jag inte haft minnet och känslan av hans kind mot min hud, av hans snusande andetag, av hans små händer mot min bröstkorg, i min kropp! Med långsamheten fick både han och jag upplevelsen av närhet och kärlek!

Jag tänker att livet ska levas som ett långkok; när det får ta tid blir smakerna och dofterna starkare! En gryta som tar tid att laga ger en större upplevelse än snabbmakaronerna som kokas medan vi värmer köttbullarna i micron….. 

Och i slutänden av vårt 3 i 1 – liv så har vi troligtvis inte hunnit mer, upplevt mer, varit mer närvarande, känt mer, älskat mer…. bara för att vi alltid har gjort 3 saker samtidigt under vårt enda liv!! 

Var rädd om ditt liv ~ du har bara ett! Och det livet är här och nu! ❤️ 

Kramar Catharina ❤️

   
   

Kommentera

