Idag är det exakt tre år…

…..sedan jag blev sjukskriven för att min kropp, hjärna och själ hade tagit fullständigt slut. Total utmattning, som ett resultat av många års ”bit ihop och kör vidare”! Ett resultat av många år utan att lyssna till min kropp, utan att låta hjärnan vila. Många år med 3 i 1 – liv (som jag skrev om igår) ….för att få vardagen att fungera, för att bevisa att jag kunde, för att leva upp till de förväntningar som jag trodde att andra hade på mig, för att livet periodvis inte gav mig mycket val…. Alltför många år av ”Duktighetssyndrom” och ”kan-själv-syndrom”!! 

Jag förstår idag att jag varit på väg mot det under många år, utan att se och förstå. Jag förstår idag att jag fortfarande har lång väg kvar, för det är inte lätt att ändra på gamla mönster! Men jag vet i alla fall att jag är på väg, och att den jag är nu inte är samma Jag som jag har varit!

Jag skriver detta för att påminna er alla om att vara rädda om er! Det är aldrig värt det pris man får betala för att man ”biter ihop och kör vidare” när man egentligen inte orkar! Du har bara ett liv, var rädd om det och om dig själv! ❤️

Stanna upp, ta paus, be om hjälp, sänk ribban!! Ingen tackar dig för att du sliter ut dig! Och med facit på hand överlever bevisligen arbetsplatser utan oss ~ även om vi tänker och tror att vi måste jobba för annars funkar det inte på jobbet! Jag lovar; ingen arbetsplats/företag slutar fungera, måste stänga eller lägga ner för att någon blir sjukskriven! Det händer liksom inte! Även om vi ibland tror/vill tro det…..

Men din familj och du själv behöver dig! Så var rädd om det liv du har, om dig själv och om dem du älskar!! 

Att bli frisk från utmattning tar lång tid…..tre år är en lång tid…. Men jag tänker att när man väl har trillat ner i utmattningsgropen så kan man långsamt ta sig upp, men man kommer för alltid att balansera på kanten. Så sett ut ett livsperspektiv är tre år inte så lång tid! Och jag väljer att se de här åren, och varje dag framöver, som en lärotid. En tid då jag har fått, och ständigt får fortsätta, öva på att se mig själv, prioritera mig själv och ta hand om mig själv. För först när du vet var du har dina gränser, först när du förstår att du måste vara rädd om dig själv och ta hand om dig själv, kan du finnas för andra! Det är inte egoism – det är kärlek! ❤️

Börja idag ~ stanna upp, andas, be om hjälp, sänk ribban! Var rädd om dig själv! ❤️

Kramar Catharina 💕

   
   

2 reaktioner på ”Idag är det exakt tre år…

  1. Jag brukar tänka att be om hjälp är som att ge en gåva. Genom bönen låter du, den som får ta emot den, att få växa, gå känna att du litar på personen samt ett tillfälle för den att göra något för dig. Själv blir jag lika glad varje gång någon ber mig – men naturligtvis kan jag ju inte alltid säga ja.

Kommentera

