Slowmotion-mood

Hej alla fina! Här har vi en underbar höstdag ~ igen! Jag tror att vi behöver alla solstrålar vi kan få! Nu märks det tydligt på kvällar och morgnar att hösten är här, för dagen blir kortare och kortare. Det är mörkt tidigt och morgnarna är ganska kyliga. Häromdagen letade jag till och med fram ett par vantar för att det var så kallt!! Men nu är jag lite ovanligt frusen av mig ibland!! 😄 

Idag har jag en riktigt seg dag. Det är som om någon har tryckt på en slowmotion-knapp, så allting går så långsamt och tar sån tid. Hela kroppen är i slowmotion-mood. Jag vet ju att jag blir sån när det har varit lite för mycket, och nu jobbade jag i onsdags och igår var jag hos frissan och sen åt vi middag med O, M och lille E! Underbart härliga saker och inte särskilt ansträngande, men en utmattad hjärna bryr sig inte om ifall man gör roliga eller tråkiga saker. Den uppmärksammar bara att jag gör något och då känner den sig överhettad och överbelastad och talar om det för hela kroppen. ”Hallå hallå!! Detta är ett utmattningslarm! Alla system ner i stand-byläge!” Ja, och hjärnan styr ju liksom resten av systemen, så det är inte mycket jag har att sätta emot! Bara att gilla läget och gå i slowmotion! Kaffe i soffan är ungefär lagom aktivitetsnivå i detta läget. Det känns rätt drygt, men nu är det så det är just nu! Imorgon är det kanske annorlunda! 

Jag har skrivit om det innan ~ det här att gilla läget och acceptera att det inte alltid blir som vi vill eller önskar. Det gäller ganska många saker i livet. Tillfällen då vi blir frusterande och känner oss maktlösa inför det som inte blir som vi tänkt, det vi vill men inte kan eller orkar, det vi inte kan styra över just då. Att acceptera att det är som det är just nu. Jag använder fortfarande min sjukgymnasts ord som ett mantra; ”nu blev det så här denna gången!” Det betyder inte att det kommer att vara så för alltid, eller att vi inte kan förändra, men det hjälper oss att släppa det som vi just då inte kan påverka. Sedan får vi nya chanser, nya möjligheter att göra saker annorlunda eller förändra, men det som har varit eller som vi är i just nu ~ det är som det är och just nu kan vi inte förändra det. Då måste vi släppa och inte gå och irritera oss på det, inte låta frustrationen ta över, för det gör oftast bara saker och ting värre! 

Idag kan jag verkligen inte påverka hur min kropp och min hjärna fungerar. Även om jag hade planer för dagen och vill någonting helt annat än att sitta här och fungera i slowmotion så får jag helt enkelt bara vara i det ~ för då är det vad som behövs just nu! Imorgon kan jag göra det där som jag hade tänkt göra idag, och det går ju bra det med! 

Ibland tänker jag att om alla hjärnor hade funkat lite mer som en utmattad hjärna, och om vi hade varit bättre på att lyssna på vad våra kroppar och hjärnor vill säga oss, så skulle ingen behöva falla ner i utmattningsgropen! För egentligen så vet våra kroppar saker långt innan vi fattar det, och om vi inte lyssnar, utan bara kör över kroppens och hjärnans larm ~ ja, det är då det  till slut går åt skogen på olika sätt!! Så var lyhörd för vad din kropp, din hjärna och din själ försöker säga dig! Livet är här och nu och är till för att levas ~ kanske i slowmotion lite oftare! För då hinner vi återhämta oss och vara närvarande i stunden och i oss själva! 

Så jag passar på att njuta av att vara här och nu, av att få vara i stunden ~ dricka mitt kaffe, titta på solstrålarna som leker på golvet, klappa en hund som ligger i mitt knä, lyssna på tystnaden….eftersom min hjärna ändå har satt alla system i stand-byläge! Då är det så det är just nu och jag kan ändå inte göra något åt det!!

Ha en fin fredag där ute i livet! Stanna upp en stund och njut av den sekund du har just nu!! ❤️

Kramar Catharina 💕

   
   

Kommentera

