En säker värmekälla

I morse ringde D´s klocka 04.30!! Han ska på kurs hela  veckan och skulle åka tidigt. Naturligvis vaknade jag och kunde inte somna om! Så den här dagen har varit hur lång som helst redan! Jag kommer troligvis att däcka innan middagen ikväll…. 🙂

Men egentligen gjorde det inte så mycket att jag steg upp tidigt, för idag skulle det hända som vi har väntat på i en hel evighet. Idag kom kaminen på plats!! D har fixat hörnan – målat och förberett, och det har varit väldigt tydligt att något saknades i den hörnan av rummet. Det är underligt vad ett tomt hörn kan påverka ett helt rum!

DSC00377[1]Så här såg det ut i morse…..

Några timmar senare såg det ut så här….

DSC00378[1]DSC00379[1]

Den är så himla fin! En Westbo Classic. Troligtvis har det stått något liknande i just det här hörnet under många år av skolans historia. Innan man bytte till oljepanna. På bottenvåningen måste det ha stått en kamin även i hörnet i biblioteket, och kanske en i var hall – så att inte lärare och elever behövde frysa! Tyvärr finns ingen av de gamla kaminerna kvar. Vi är tacksamma att man lät kakelugnarna på ovanvåningen finnas kvar, och nu kan vi värma köket med denna underbara kamin! Ny i gammal stil! När den nu äntligen är på plats kan jag konstatera att balansen i rummet är återställd ~ i det tomma hörnet står det som saknades!

Den inte bara värmer, utan den är också väldigt vacker att se på – som ett smycke i rummet! Lite detaljer;

DSC00385[1]DSC00384[1]DSC00390[1]DSC00392[1]DSC00387[1]

Det blev mycket kamin idag!! Men jag är så himla glad att den är på plats ~ äntligen! Nu ska bara sotaren godkänna och kommunen säga att vi får börja elda….. Mycket byråkrati är det. Men men…. den som väntar på något gott…. Dessutom har vi så varmt i köket att det inte behövs så mycket kaminvärme ~ än! Fast man kan ju elda bara för mysfaktorns skull! 🙂

Jag hittade några rader av George Bernard Shaw som jag går och bär på. På tal om att drömma och att förverkliga sina drömmar: ”Fantasi är skapelsens källa. Du drömmer om det du önskar, Du vill det du drömmer om och till sist skapar du det du önskar.” Det tar jag med mig i mina drömmar och planer kring vårt hus ~ våra hus. En dag kommer det jag drömmer om kanske att bli verklighet!

De orden ger jag vidare till dig! Sluta aldrig drömma ~ för en dag kommer du, som Shaw skriver, kanske att skapa det du drömmer om och önskar!

Kramar Catharina ❤

DSC00359[1]

DSC00296[1]

DSC00302[1]

Kommentera

