Allt jag kan det vill jag inte, och allt jag vill det kan jag – på ett eller annat sätt

Jag kan! Jag vill!

Jag kan inte….. Jag vill inte…..

Ett par dagar har de här orden snurrat i mitt huvud. Kan och vill…. 

Jag tänker så här;

Jag vill, handlar om att välja. Jag väljer det jag ska göra, eller vad det nu handlar om. Jag vet att jag kan, men jag väljer att vilja eller inte vilja. Men det kan också vara så att vi vill men kan inte ~ kanske pga av sjukdom eller andra saker som hindrar. Och jag tänker att ibland använder vi nog jag kan inte när vi egentligen skulle säga jag vill inte… Kanske för att det är mer accepterat att säga att man inte kan av olika skäl, än att säga att man inte vill! Lite Jantelag…. ”Vem tror du att du är som kan låta viljan styra!!!” 

Det finns också gånger då vi säger jag kan fast att vi egentligen inte vill….. Ibland kan det ju vara nödvändigt att göra en del saker fast att man inte vill, men om man alltför ofta säger jag kan men känner jag vill inte så finns det en risk att man trillar i utmattningsgropen till slut! Det är viktigt att sätta gränser för sig själv ~ vad man orkar, har förmåga till, och vill….. Det är viktigt att ta sin känsla på allvar! Vi måste inte vilja allt, och om vi alltför ofta gör våld på oss själva genom att göra det vi starkt känner att vi inte vill så kommer vi inte att må bra i längden. Då är det dags att på allvar fundera över vad man håller på med och till vilket pris! 

När jag gick här och grunnade så kom jag att tänka på att i berättelserna i Bibeln där Jesus botar människor så frågar han först den sjuke: ”Vill du bli frisk?” 

Det kan ju tyckas vara en korkad fråga till en människa som har varit sjuk hela sitt liv, eller blind eller lam! Men det är inte så självklart! Om man har haft det på ett visst sätt hela livet så är det något tryggt och invant. Man vet hur man själv funkar, vad man kan och inte kan. Om man då plötsligt rycks ur den tillvaron – genom att bli frisk eller seende eller plötsligt kan gå – så blir livet ett helt annat! Något nytt och okänt. Och det är ju inte säkert att man är beredd att ta den förändringen! Så frågan är inte så obefogad som man kan tycka! 

Sedan finns det ju faktiskt de som inte vill bli friska, för att sjukdomen ger en ”vinst” – kanske genom att man får uppmärksamhet, att man på olika sätt får ut någonting av att vara sjuk som man får vinning av. Medvetet eller omedvetet. Eller för att det kräver helt andra saker av en om man blir frisk. Också där är frågan befogad; ”vill du bli frisk?” För visst är det så att vi inte alltid kan bli friska, men vi kan ha viljan att kämpa! 

”Frisk” kan också användas för andra förändringar. Kanske en relation vi inte mår bra av, ett arbete som vi inte trivs med, saker i livet som inte är bra för oss….. ”Vill du förändring?” Om du vill så finns det troligtvis ett kan! 

Vill och kan…..

Jag vill men kan inte

Jag kan men vill inte 

Ibland har vi inget val ~ det är som det är och vi kan bara göra det bästa av det utifrån de förutsättningar vi har. Men andra gånger i livet tänker jag att vi har ett val; jag vill och jag tänker arbeta mot det målet! 

Kanske visar det sig i slutänden att det inte blir som vi tänkt, men att det blir annorlunda måste inte nödvändigtvis vara detsamma som jag kan inte

Vill du….. Kanske behöver vi ställa oss den frågan ibland! Vill jag detta? Jag tror att med vilja kommer vi långt! Men om vi bestämmer oss för att vi inte kan – utan att ha provat eller försökt hitta alternativa vägar – så kommer vi ingen vart. 

Jag vill! Det kanske inte blir på det sätt jag har tänkt, men det betyder inte att jag inte kan!! 

Jag tror att vi alla har områden i livet där vi ibland behöver ställa oss frågan; ”vill jag…..?”. Och när vi har svarat på den så kan vi gå vidare – ”kan jag?”, och om inte, vilka alternativa vägar har jag? 

Själv jobbar jag hela tiden med detta på min klättring upp ur utmattningsgropen. Än vet jag inte riktigt vad jag forfarande kan, men jag vet att så länge jag har viljan, så kommer jag att hitta lösningar! 

Kramar Catharina ❤️

   

   

Kommentera

