Något att hänga upp sig på

  
Hej alla fina! Hoppas att ni har haft en lika fantastiskt vacker höstdag som vi!! D kom igår kväll hem från en veckas kurs! Skönt att ha honom hemma igen! Och då inte bara för att pelletspannan har trixat med mig hela veckan, och stannat fyra gånger! Naturligtvis knatar den på utan protest nu när han har dragit igång den! Jag får väl helt enkelt acceptera att den inte gillar mig, och så håller jag mig till det mer handfasta eldandet i kakelugnarna och kaminen!! 😄

I torsdags tog jag hand om de gamla krokarna från hatthyllan som satt i hallen när vi flyttade in. De har under åren fått några lager färg på fästena och såg inte så snygga ut. Jag la dem i linoljesåpa. Där har de fått ligga tills idag då jag tvättade och skrapade bort den sista färgen. Det som var linoljefärg löstes upp och gick att tvätta bort, och den andra färgen hade mjukats upp något. Jag älskar linoljesåpa!! Det är numera vårt universalmedel ~ vi använder det i stället för tvål i tvålpumparna, bada hundarna med, tvätta lakan och handdukar, vi torkar golven, och naturligvis såpskurar golven med den! Och nu har jag använt det till färgborttagning och rengöring! Det bästa är att det är miljövänligt och en naturprodukt! 

Nåja, det där blev en liten parentes! För vad jag skulle komma till är att när krokarna väl var rengjorda så satte vi upp dem på den nymålade hatthyllan i hallen!! Det blev superfint! Jag älskar att de återigen sitter där de troligtvis har suttit i 104 år! 

När vi flyttade in så satt det en hylla i hallen som vi var tvungna att ta bort under renoveringen. Nu har jag målat nya hyllplan och vi har skaffat nya fina konsoler (jag tror att jag har visat dem tidigare) som lite liknar de gamla. Så när våra gäster kommer får de hänga sina kläder på samma ställe, på samma krokar, som skolbarnen hängde sina kläder och väskor från 1911-1968! 

Krokarna är lite skavda och slitna och det påminner oss om att vi får ”låna” det här huset under den tiden vi bor här, och får bli en liten del i husets långa historia! Det är så häftigt! Huset fanns här före oss och kommer att finnas här efter oss! Det ger perspektiv på livet, på husets ålder och historia, och gör mig ödmjuk och tacksam att jag, att vi, har fått förmånen att vårda och leva med det här huset ett tag! Förhoppningsvis ett låååååångt tag!! 😊❤️ 

   
    
 

Jag tror att vi ibland behöver påminnas om att vi inte är här på denna jorden för evigt. Att saker inte kommer att göra livet längre eller rikare, utan att det som är bestående och viktigt är relationer till människor vi älskar och tycker om. Att få bo här, i ett 104 år gammalt hus, att dagligen få använda de slitna, skavda krokarna på vår hatthylla, ger mig distans och perspektiv på vad som är viktigt, och på hur kort tid vi ändå är här i detta livet. Våra liv är en liten liten kort sekund i evigheten och då vill jag fylla det med det viktigaste som finns ~ kärlek! Kärlek till människor, kärleken till våra djur, men också kärleken till ett gammal hus som hjälper mig att se livet med andra ögon! ❤️

Vad har du i ditt liv som ger dig perspektiv på livet och på vad som är viktigt för dig? ❤️

Kramar Catharina 💕

   
   

Kommentera

