Dagen då renoveringsresan började på riktigt

Idag när jag satt och bläddrade bland gamla foton från huset och renoveringen så upptäckte jag att just i dagarna är det ett år sedan vi påbörjade ”den stora renoveringsresan”! De två salarna – en skolsal och en gympasal, på vardera 80 kvm, skulle göras till ett boende så att vi skulle kunna bo i hela huset, inte bara på ovanvåningen, som vi gjorde under det första året här. 

För ett år sedan började vi riva ner masonit och tretex som täckte panel och väggar, plocka ner foder och lister, ta bort alla lysrören som satt i salarna…. Idag för ett år sedan började vi med skolsalen som skulle bli vårt kök/matrum/vardagsrum. I stort sett rev vi bort allt, in till timret i väggarna, och vi kunde konstatera att det var ett friskt och sunt hus vi har köpt!

Så här såg det ut innan vi började riva i köket:

IMG_2887  

   
 
Och när vi hade börjat riva:

   
   
 Medan vi var i det tänkte vi nog inte så mycket på röran, även om vi mellan varven bara ville bli färdiga och slippa hantverkare, panel, färg, containrar, lister, foder…… Så här i efterhand tänker jag att det gick så himla fort ändå! Även om det inte kändes så då…. Och jag säger fortfarande att hade det inte varit för att vi kunde bo på ovanvåningen – med alla bekvämligheter och nästan lika mycket yta som i vårt gamla hus – så hade vi aldrig köpt skolan och hoppat på det här! Jag har renoverat för många hus och levt i för många renoveringskaos för att vilja bo mitt i det ännu en gång. 

Därför var det här det ultimata huset för oss; vi fick vårt dröm hus, vi har fått skapa det hem vi ville ha och drömde om, vi kunde bo bra undertiden, och vi kan hålla på att renovera i tid och evighet om vi vill, utan att ha någon press på oss i fortsättningen! Skulle vi bli klara med detta huset så har vi ju Lillskolan också, som behöver ännu mer kärlek och vård än det här huset! 😊
Hur det ser ut i skolsalen ett år senare har ni sett tidigare, men ni får se det igen – hur det blev!

   
    
    
   
På mindre än ett år förvandlades ”skola med renoveringsbehov” till ett fantastiskt hem – med mycket själ! Återigen är det pärlspont i taken, bröstpanel och tapet på väggarna, gamla fina lister och foder (nya men efter gammal förlaga), ”skolkamin” i hörnet i skolsalen som idag är vårt kök! Det är gjort med naturliga material som huset, miljön och vi mår bra av. Vi har lärt oss en massa om renovering och byggnadsvård under resans gång, och vi lär oss nya saker hela tiden! För vår renoveringsresa slutar som sagt inte här! Det finns hur mycket som helst som ska göras för att återställa, återföra och skapa ett ännu mer harmoniskt hem. Men det får komma efterhand. Lite då och lite då. Vi har ingen brådska. Förhoppningsvis får vi bo här under många år framöver. Leva med huset och njuta av det hem vi har skapat! 

Jag har aldrig, med de hus jag tidigare har bott i, känt så tydligt att huset är viktigt – att vad huset behöver och mår bra av är viktigt – för det gör att vi mår bra av att leva här! Jag har aldrig förr känt så tydligt att huset är grunden, att huset är det konstanta, och vi är gästerna! Inte så att jag känner mig som en gäst i mitt eget hem, utan som jag har skrivit tidigare, att huset har funnits här så länge och vi får förmånen att leva med det under en tid av husets historia! Det är ett hus man inte kan ”äga” – det är ett hus vi har förmånen att få ”låna” – av huset självt! Det är en förmån och en gåva! Och ingen annanstans känner jag ett sådant lugn och sådan harmoni som när jag är här hemma! Tillsammans har vi – D, jag, J och huset – skapat en oas i en annars orolig och föränderlig värld. En plats där vi får landa och ladda, för att sedan gå ut i de uppgifter som vi har i livet! En häftig och härlig känsla! Att hitta hem! På riktigt!! ❤️

Jag önskar att varje människa hade en sådan plats. En plats att kalla hemma. En plats att känna sig trygg på. En plats att landa och få ladda ny energi på. Jag önskar dig en sådan plats! ❤️

Mitt ord för dagen idag har varit; ”Om ryggsäcken du bär på är för tung och otymplig så måste du helt enkelt stanna och packa upp för att se om allt fortfarande är värt att bära på.”

En del av allt det där vi bär omkring på i livet är inte längre aktuellt och nödvändigt! Ibland behöver vi titta igenom vår packning och lägga ifrån oss sådant som är gammalt och som vi inte behöver – det är oftast mer än vi tror! Vad bär du på som du skulle vilja, behöva och kunna lägga ifrån dig och lämna bakom dig? ❤️

Ha en fin fredagskväll alla fina!! ❤️

Kramar Catharina

   
   

4 reaktioner på ”Dagen då renoveringsresan började på riktigt

Kommentera

