Kakelugnsmeditation

  
Hej alla fina!  

Hoppas att veckan har varit bra, och att du kan se fram emot helgen! Det är ju en speciell och väldigt vacker helg vi har framför oss ~ Allhelgona helgen. 

Just nu sitter jag i soffan med en kopp varmt ingefärste och tända ljus. Det sprakar så där hemtrevligt mysigt i kakelugnen och det är lugnt och tyst i huset. En hund som snarkar i någon hörna av soffan, och lite ljud från J som packar för helgläger ~ men för övrigt är det så tyst och lugnt som det oftast är här på landet. Och i det här huset! Det är ett väldigt lugnt hus med massor av harmoni! Jag älskar den där stillheten! Att komma från jobbet, från stan, gå ur bilen och det bara är tyst! Jag älskar det! 

Jag är oerhört beroende av att få ha stillhet och tystnad omkring mig emellanåt. Varje dag. Även innan jag blev utmattad. Det är ett grundbehov jag har. Liksom att få vara ensam med mig själv någon gång varje dag. Ensam i tystnad och stillhet! Kanske har det blivit viktigare med åren eftersom livet mestadels inte har varit sådant att jag har kunnat ta mig de stunderna varje dag……eller inte prioriterat dem i alla fall….. Det har jag blivit väldigt mycket bättre på. Det behöver inte vara något märkvärdigt ~ bara en stund medan jag går med hundarna, när jag äter frukost, när jag viker tvätt….. En stund bara med mig själv! Det tror jag att alla människor behöver ~ fast kanske olika ofta och olika mycket. Jag tror också att det går att hitta de där stunderna även när livet är som mest intensivt….det gäller bara att öppna ögonen och se möjligheterna i det lilla! Att prioritera sig själv en stund! Jag är överygad om att vi orkar mer om vi prioriterar oss själva regelbundet! Att vi blir bättre partners, föräldrar, vänner, medmänniskor! 

Min senaste stund för ensamhet och ”bara-vara” är när jag tänder kakelugnarna, vilket jag gör 1-2 gånger/dag. Den där stunden då jag har stoppat in ved och papper, tänt och sett att det har tagit sig och jag stänger luckorna.  har jag min lilla stund ~ medan jag sitter där på huk framför kakelugnen, hör hur det sprakar och dånar av elden som får tag i veden, ser lågorna i springorna mellan luckorna och kakelugnen, i väntan på att jag ska kunna reglera spjället så att elden brinner lugnt. Då sitter jag där och bara är i stunden! Låter mina sinnen fyllas av ljuden från elden och låter tankarna flyga fritt dit de vill! Det är så oerhört vilsamt! Min egen lilla ”meditationsstund” då kropp och själ är närvarande i just den stunden! Inga tankar av oro, inga funderingar på vad jag ska göra sedan, eller vad jag har gjort. Jag bara är! Det är inte så lång stund ~ den blir ju förstås så lång som jag tillåter den att vara ~ men det spelar ingen roll. Några minuter där, bara jag och elden, och jag känner mig landad i mig själv! 

Därför tillåter jag naturligvis ingen annan att tända kakelugnarna numera!! 😄 

Var hittar du dina små stunder då du kan stanna upp och bara vara i ögonblicket? ❤️

Jag hoppas att du får en fin fredagskväll!! ❤️

Kramar Catharina 💕

   
   

Kommentera

