Vår värld behöver ”fackelmänniskor”

Det här är en lite förvirrande helg! Om man frågar vad det är för speciellt med den här helgen så kan man få flera svar:

  • Det är Halloween – en helg för fest,  spöken, läskigheter, bus och godis
  • Det är Allhelgonahelgen – en helg då vi smyckar gravarna, tänder ljus och minns de som vi saknar 
  • Några skulle kanske också svara: det är Allhelgonahelgen – som består av två dagar; Allahelgons dag och Alla själars dag. 

Alla svaren är ju rätt, men grunden till den här helgen är faktiskt att det är två dagar med olika innebörd. Det tror jag att vi ofta tappar bort bland halloweenkostymer och gravsmyckning. 

Idag är det Alla helgons dag! Alla Helgons Dag. Och varför firar vi den kan man ju undra…..

Alla behöver vi förbilder i livet! När vi är små är det mamma och pappa, äldre syskon, en kusin, en lärare eller kanske någon annan vuxen i vår närhet. Människor som på olika sätt hjälper oss att navigera i livet, som visar vägen, som går med oss och tillsammans utforskar vi vad livet är och vad det innebär att vara människa. 

När vi blir vuxna har vi också människor som vi ser som förbilder – i arbetslivet, i relationer, i föräldraskapet….. Men jag tror att oavsett tro och religion så behöver vi också förebilder för våra funderingar kring livet, i de existensiella frågorna; vem är jag? Varför finns jag här? Vad är min uppgift i livet? Där tänker jag att  helgonen kommer in! 

”Alla döda är inte helgon och alla helgon är inte döda”. De som har förklarats som helgon är människor som på olika sätt har visat på hur vi ska leva med varandra i kärlek, omtanke och omsorg! Människor som genom sitt liv och sina handlingar har sett de människor som är utanför ramarna, de som behöver extra mycket kärlek och omtanke, som behöver stöd och praktisk hjälp! 

Många av helgonen är kristna förebilder, men inom alla religioner finns det ”helgon” – människor som man ser som förebilder och föredömen. Fokus ligger inte på dem som personer utan på det de gjorde i kärlek till sina medmänniskor! 

Jag är övertygad om att vi faktiskt behöver dessa förbilder i livet – oavsett tro och religion! Vi behöver dem som förebilder för hur vi lever våra liv i relation till varandra – i relation till alla männskor – oavsett tro, religion, hudfärg, kultur, sexuell läggning, förmågor och talanger….. 
För mig visar helgonen på det som vi alla behöver påminnas om; att vi hör ihop, att vi alla är människor oavsett var på denna jord vi är födda och uppvuxna. Att vi alla är människor som  föds och som dör. Att vi har ett ansvar för varandra under den tid vi befinner oss på den här gemensamma planeten, under samma himmel, med samma sol, samma måne och samma stjärnor….

Helgonen har visat på vägen genom livet. Vi kan inte kopiera deras val och deras väg, för de är inte mallar för livet. De var inte ofelbara, men de använde sina starka sidor, sina gåvor och talanger, i kampen för medmänsklighet, för människors rätt till liv i fred, frihet, trygghet! De är vägvisare och inspiratörer för oss! 

Många av dem levde för flera hundra år sedan, andra har levt eller lever i vår tid! Men trots att helgon låter som något som var aktuellt för väldigt längesedan så är budskapet de visar på genom sina liv, och ibland genom sin död, lika aktuellt som någonsin……kanske mer aktuellt…. 

Vi lever i en tid som behöver människor som vågar stå upp för andra. Som vågar höja sin röst för dem som ingen röst har. Som vågar handla i kärlek och medmänsklighet även när det möter motstånd. Som vågar vara vägvisare och förebilder för andra. Kanske med helgonen som vägvisare och förebild!

Jag har sagt det förut och jag säger det igen; vi får aldrig sluta tro på, och kämpa för godhet, medmänsklighet och kärlek! Det är min fasta övertygelse att det är vår uppgift, och att det är den uppgift vi är satta till att utföra i det här livet, i den här världen! På de sätt som passar var och en av oss – med just de gåvor och förmågor vi har fått!

Jag läste de här orden någonstans och jag vill ge dem vidare rill er; ”Gud behöver en vintergata av fackelmänniskor i de slocknande eldarnas natt”.

Låt oss vara fackelmänniskor och lysa andra människors väg! ❤️ Tillsammans bildar vi en hel vintergata av ljus som sprider hopp, medmänsklighet och kärlek i vår värld! ❤️

Jag önskar dig en fin Allahelgons dag! Och ikväll ska jag, som så många andra, åka till kyrkogården och tända ljus för mina saknade älskade!! ❤️

Kramar Catharina 💕

   
   

Kommentera

