En dag för kärlek och minnen

  
”Döden är ingenting. 

Jag har bara gått in i rummet brevid. Jag är jag och Du är Du. Vi står fortfarande för detsamma i varandras liv. 

Nämn mig med mitt gamla invanda namn. Tala till mig på samma otvungna sätt som förut – ändra inte tonläge, låt inte extra högtidlig eller vemodig. 
Skratta åt skämten vi brukade skratta åt tillsammans. 

Gläds och le med mig, tänk på mig och be för mig.

Inte behöver jag försvinna ur ditt hjärta bara för att Du inte längre kan se mig. Jag väntar bara på dig, snart, alldeles nära, bara runt hörnet.

Tro mig.”

Idag är det en dag för minnen. En dag att minnas dem vi har älskat och tyckt om i vårt liv. De som inte längre finns här med oss, i detta livet. 

Jag har några ord som jag bär med mig. Ord som jag nu har fått veta att Jerzy Einhorn skrev till riksdagens talesman, Ingegerd Troedsson, när hon 1994 skulle tala till de efterlevande efter Estoniakatastrofen. 

”Sorgen är det pris vi får betala för att vi älskar och uppskattar människor. Sorgen är därför något positivt, hur obegripligt svår sorgen ändå kan vara att uthärda – och måste få vara.

Livet är inte en självklarhet, inte en mänsklig rättighet. En ofattbart svår stund som denna lär oss att inse att livet inte är en gång för alltid givet. 

Det kan också lära oss att bättre slå vakt om livet. Bättre slå vakt om våra medmänniskor. Bättre slå vakt om varandra.” 

Jag tänker på det när saknaden blir stor. Att det betyder att jag har älskat, och varit älskad! Att det har funnits människor i mitt liv som har varit så viktiga att deras plats i mitt liv inte kan fyllas av någon annan. Men att den platsen idag är fylld av minnen och kärlek! Och så länge vi minns människor så finns de kvar hos oss! För kärlek som funnits kan aldrig försvinna – även om den vi älskade har dött. Och deras kärlek till oss lever för alltid kvar i våra hjärtan, lever för alltid kvar i oss! ❤️

Ikväll har jag tänt ljus för dem som lämnade ett tomrum i mitt liv. För dem vars kärlek fyller tomrum i rummet och tiden. Och jag vet, att även om sorgen mattas och såren läker, så finns de för alltid kvar som ärr på mitt hjärta! För att jag har älskat och varit älskad! ❤️

Kramar Catharina ❤️

   
   

Kommentera

