Lite tankar om att ha rötter

  
Sitter här i soffan och virkar. Tända ljus på bordet och eld i kaminen. Det är varmt, mysigt, ombonat. Det är hemma. En plats som förankrar mig i livet. En plats där jag har mina rötter. För att det ger mig trygghet. Det är en plats att vila och landa på, en plats där jag älskar och är älskad. 

Jag sitter här och funderar på det där med rötter. Det finns kanske människor som inte känner att det är viktigt. Men jag tror att för de flesta människor ~ oavsett ursprung och kultur ~ så är det där med rötter viktigt. Var kommer jag ifrån? Hur var mina förfäder? Är jag lik någon? 

För mig är rötter oerhört viktigt! Inte bara vart jag kommer ifrån och var min släkt har bott, utan även att ha beröringspunkter med mina rötter genom mitt hem och min vardag. 

Jag tycker om att använda och se saker och veta att de har en historia i min eller D’s familj. Som att soffbordet är ett mycket gammalt bord från D’s släkt och att det finns en historia kring hur det blev ett soffbord istället för ett matsalsbord och hamnade hos oss. Eller att ekskåpet i köket har stått i mina föräldrars förråd ~ med färgburkar i. Eller att köksbordet som står i vårt kök är köpt av våra grannar för 16 år sedan, och innan de hade det så hade hennes pappa haft det. Eller att skrivbordet som jag sitter och jobbar vid har stått i min farfars arbetsrum, kanske från någon gång i början av 1920-talet fram till år 2000. 

Men också att kaffekoppen jag dricker mitt kaffe ur har sin historia, att grytan jag använder varje dag har sin….. 

Jag kan inte komma undan tanken på hur det skulle vara att vara tvungen att lämna allt, eller mista allt….. Inte för att saker är viktiga i sig. Hade jag varit tvungen att välja så hade jag naturligtvis lämnat allt om det räddade min familj och mitt liv! Men om jag var tvungen att leva någon annanstans ~ för att överleva ~ då hade jag känt mig rotlös! Saker är inte viktiga! Människor är alltid viktigast! Men att känna att man har rötter är också viktigt! Och det är inte alltid enkelt att rota sig igen. Till det tror jag att man behöver hjälp…. Någon som hjälper en att finna god jordmån, näring, värme och kärlek….. 

Jag tänker på dem som förlorat allt i en brand. Eller pga sjukdom eller arbetslöshet….det finns många människor i vårt samhälle idag som inte är rotade. Som inte har en fast grund att stå på.

Just nu har många tusentals människor tvingats att lämna sina rötter. Allt som påminde dem om deras historia bakåt. Allt som var hemma. För de flesta finns det inget hem kvar, ingenting att återvända till där de en gång hade sina rötter. Jag är övertygad om att väldigt få människor frivilligt skulle rycka upp alla sina rötter och lämna allt, om det inte var för att rädda sitt och sina barns liv.

Vi tänker alla olika i detta. Men för mig är det otänkbart att inte räcka ut en hand. För mig är det självklart att hjälpa en människa som förlorat sina rötter ~ av vilken anledning det än må vara ~ att börja få nya rötter, på en ny plats, med nya möjligheter att växa. Det är självklart eftersom rötter är viktigt för mig, och jag kan inte tänka mig, eller sätta mig in i, hur det skulle vara att förlora allt som påminner mig om min historia! 

Så även om inte saker är viktiga så tror jag att vi har ett grundläggande behov av att ibland påminnas om att vi inte är ett ensamt skepp på historiens hav utan att vi hör ihop med andra ~ både bakåt och framåt i tiden, och precis här, där vi är nu!! 

Ett träd har rötter, men även stam, grenar, blad och frukt. Utan rötter bildas inget av det andra, men om bara en enda liten rot får hjälp att rota sig och växa så kan det åter bli ett träd och bära frukt! Det är trädens uppgift! Och jag är övertygad om att det också är vår uppgift i livet! Att ge vidare till andra det vi kan ge ~ där har vi olika uppgifter, olika talanger, olika förmågor! Alla lika viktiga och alla givna till oss för att ges vidare till andra! 

Jag tänker att eftersom jag är ordentligt rotad där jag befinner mig så kan jag räcka ut en hand till någon som behöver hjälp att rota sig på nytt! 

Så där går mina tankar denna tisdagseftermiddag! 

Är rötter viktigt för dig? 

Kramar Catharina ❤️

   
   

En reaktion på ”Lite tankar om att ha rötter

  1. Har inte tänkt på det så mycket innan, men på senare år har mina rötter från mormor o morfar, som flydde från Finland under andra världskriget blivit påtagliga.

Kommentera

