Hjärtats sång

”Don’t ask what the world needs but what makes your heart sing. Because what the world needs is people whose hearts sing.” 

Ja världen behöver människor som känner glädje, hopp, omtanke, lycka, kärlek….. Som vet hur det är när hjärtat sjunger! Sjunger av glädje och lycka! För när våra hjärtan sjunger så vill vi dela med oss av det underbara som får våra hjärtan att sjunga, och sången sprids vidare till andra människor vars hjärtan också börjar sjunga! 

Har du känt den känslan någon gång? När du är så uppfylld av något eller någon att hjärtat sjunger? 

Ibland är det en sång som fyller hela  dig och hela världen omkring dig! Ibland är det en lågmäld liten sång som inte hörs så mycket men som finns där inom dig! Det spelar ingen roll om ditt hjärta sjunger högt eller lågt, så länge du kan känna sången i ditt hjärta. För jag är överygad om att det är den som får oss gå vidare, att förändra, att orka, att dela med oss. 

De dagar då vårt hjärta sjunger högt så syns det vida omkring och får andra att le eller kanske till och med får andras hjärtan att sjunga. 

De dagar då sången är lågmäld, det är kanske de dagarna vi behöver den som mest. Det är kanske då vi måste lyssna noga för att höra att vårt hjärta faktiskt sjunger sin sång. 

Idag vill mitt hjärta mest gråta. Av trötthet, av frustration, av sorg över det jag vill och längtar efter men just nu inte orkar eller kan. Men jag vet, att någonstans där inne – bakom gråten – finns mitt hjärtas sång. Sången av tacksamhet för min familj, för kärlek jag får ge och ta emot. Sången av glädje över att det finns underbara människor som följer mig en bit på vägen – tillbaka, eller kanske egentligen framåt, men i vart fall vidare på något sätt. Sången om ett hus, vid skogen och havet. Sången om advent och jul och möten med människor jag älskar. Sången om att det spelar ingen roll att jag bara kan leva långsamt, så länge jag faktiskt lever och rör mig framåt! 

Den lågmälda lilla sången som får oss att orka, som får oss att se glädjen i det lilla, i det vardagliga. 

Vad världen behöver är människor vars hjärtan sjunger! För så länge våra hjärtan sjunger så finns det hopp och liv! För oss själva och för världen! 

Vad får ditt hjärta att sjunga? ❤️

Kramar Catharina 💕

   
   

Kommentera

