Första söndagen i Advent

  
Ibland när jag ska skriva så har jag fullständigt hjärnsläpp! Det är helt tomt, inte en enda tanke som känns värd att förmedla till er. Så var det inför idag…så jag hämtade posten istället och fastnade i helgens skörd av reklam. Ja ni vet ju hur det ser ut just nu – inför julens julklappsinköp;

”Vi har allt du behöver för ett friskare år!”

”Vi har allt du behöver för ett aktivare år!”

”Vi har allt du behöver…..”

Ja, enligt reklamen kan man köpa sig precis all man skulle kunna tänkas behöva för att få ett bättre och lyckligare år. 
Och köper gör vi ju i dessa tider! Men vi vet nog alla att vi faktiskt inte kan köpa oss hälsa, lycka, kärlek….. Även om vi ibland tror att ”om jag bara köper de här vitaminerna så mår jag bättre” eller ”om jag köper det här gångbandet så kommer jag att motionera mer” eller ”om jag har den här grästrimmern så får jag en vackrare trädgård och då blir jag lyckligare”….. 

Jag började fundera på hur man skulle kunna göra reklam för det som adventstiden och julen egentligen handlar om…. Om man går i kyrkan idag på första advent så är temat ”ett nådens år”, så kanske; ”allt du behöver för ett nådens år”.

Ett nådens år – nåd är någonting vi får gratis, utan att behöva förtjäna det. I vårt samhälle och i våra liv är vi så vana vid att vi ständigt måste göra oss förtjänta av saker och ting. Om vi vill ha något så måste vi prestera för att kunna få det. ”Ingenting i livet är gratis” är väl en sådan klyscha! 

Adventstiden handlar om förberedelse och väntan. Väntan på det som ska komma – julen! Våra förberedelser består ofta i just praktiska saker som att köpa julklappar, hänga upp adventsstjärnor och sätta upp adventsljusstakar, koka knäck och baka julkakor, baka bröd och göra fantastiskt vackra julklappar till hela släkten…..

Och allt det här är väl viktigt – om vi tycker att det är mysigt och kan njuta av det. Om vi inte kan det, utan det bara blir ett krav på prestation, då betyder det ju ingenting längre, då förlorar vi det som adventstiden är tänkt att vara – en tid av förväntan och förberedelse i glädje, en tid att stanna upp och reflektera över vad som är verkligt viktigt i livet! 

För vad är verkligt viktigt i livet? Egentligen tror jag inte att någon människa tycker att det allra viktigaste i livet är att koka 50 kg knäck och att inte ha några dammråttor i  hörnen, eller att ha de finaste paketen på julafton. Om man frågar människor: om du bara hade en kort tid kvar att leva – vad skulle du göra då? Då svarar de flesta; vara med familj och vänner. 

Det viktigaste i livet – för alla, tror jag – är relationer! Relationer till människor vi älskar och tycker om. Det är vad advent handlar om! Det är vad julen handlar om! Relationer, närhet, kärlek! Advent handlar om att vara närvarande, stanna upp och möta oss själva och varandra! 

I advent väntar vi på Guds ankomst i julnatten. I advent får vi möjlighet till reflektion, till att vara tillsammans med människor vi tycker om, till att vara i stillhet och njuta av det vi har omkring oss! Det ankommer inte på oss att städa eller baka fram lugn och ro, stillhet, gemenskap och kärlek! Men det kommer an på oss att öppna våra hjärtan och sinnen och ta emot den kärlek människor ger oss, att ta vara på tiden vi får och se det vi har omkring oss!

Så jag önskar oss alla att vi tar vara på den här tiden! Ser det som verkligen är viktigt i livet, och njuter av att få tända ljus, umgås med människor vi tycker om och göra det vi vill och mår bra av! För att vi vill det ~ inte för att vi tror att vi måste! 

Kramar Catharina ❤️

 

Vår fina adventsljusstake som är gjord av Birgitta Gunnarsson

  
   

Kommentera

