Julstress – nej tack

Idag gör jag degen till pepparkakorna som vi ska baka imorgon! Det och lussebullsbak blir det! O och M kommer hem, och jag älskar att göra lussekatterna och pepparkakorna tillsammans med – ja dem som vill baka tillsammans med mig! Det hör liksom till. Under åren har det varit olika medbagare och medbagerskor när barnens kompisar eller kusiner har varit med. 

Folk frågar om jag känner mig stressad inför julen, och sedan flera år tillbaka kan jag ärligt säga; ”nej, jag känner mig verkligen inte stressad”! Sedan D och jag träffades har vi aldrig riktigt känt oss stressade inför julen. Vi är nog rätt bra på att ta saker som de kommer och som de blir! Jag hade redan då lagt min ”präktighetsera” bakom mig……och är definitivt färdig med den för resten av mitt liv! Så vi gör det vi tycker är roligt och som vi känner att vi verkligen vill och hinner. Det blir ju liksom jul i alla fall….oavsett vad vi har bakat, lagat för mat, pyntat och fixat med hemma! Vi bara njuter helt enkelt, av att vara tillsammans med våra ungdomar, med varandra och med familj och vänner! Det passar oss! Andra får naturligvis göra som de vill, men jag tror att man njuter mer av varje enskild sak om man gör det för att man vill och inte av plikt eller nåt annat som stressar en! Och det är helt säker lättare att njuta av julen när den väl kommer om man inte är helt slut pga av alla måsten! 

Så nu står pepparkaksdegen i kylen och väntar, och jag ska sätta mig med ett av alla mina stickprojekt och njuta av att jag får vara inne när regnet och stormen (var det Freja den här gången?) röjer rundor där ute! 

Var rädd om dig, och njut av det du vill och orkar göra! Strunta i alla måsten och krav, som du själv eller andra ställer på dig! Advent och vinter ska vara en långsam tid! En tid för att kura, tända ljus och röra sig lite långsammare genom livet! ❤️ 

Kramar Catharina ❤️

 

Pepparkakor på gång

  

En liten pyttegran som fick följa med hem

   

Kommentera

