En oväntad nostalgitripp

Jag var 17, han var 23. Mina kompisar tyckte att han var gammal! Men lite cool ändå, för han hade eget hus och bil! En Volvo 164. Blå metallic. 

Lite längre fram skulle han bli mina barns pappa, men just då var det allra bästa med honom (förutom att jag var kär då förstås!) att han hade en jättestor blodhund! Den snällaste, mest envisa och mest filuriga hund jag har har haft i mitt liv! Ett tag efter att vi hade träffats – jag och barnens pappa – så åt blodhunden upp baksätet i den fina gamla 164:an! (Det är nog nåt med mig och hundar som tycker om att äta upp saker…..vi har en sådan pudel nu…) Efter den Volvon blev det en ny begagnad Volvo. En 245:a! Vilket var väldigt mycket mer praktiskt när man äger en 60 kilos blodhund…. 

Den där röda 245:an övningskörde jag med. Det var 1983-84, och bilen var ganska gammal redan då. Hur bilen såg ut, eller hur det var att köra den, var inget jag tänkte på. Jag skulle liksom bara lära mig att köra. Jag tog mitt körkort, och första gången jag lånade bilen för att köra hem till mina föräldrar så kraschade jag hela höger framskärm i en betongstolpe när jag skulle parkera!! Jag var inte så kaxig när jag blev tvungen att ringa och berätta det! Men fördelen med att låna bil av en nykär pojkvän är att han har mer tolerans med såna småsaker…. 😉😄

Nåja, det blev några stycken Volvobilar innan det slutligen blev Audi, och nu kör jag Volvo igen.

Idag kom jag att tänka på allt det här ~ för att vi lånade grannens bil! Grannen har en gammal Volvo! En röd 240, årsmodell 1988! Instrumentpanelen ser ut precis som på vår röda Volvo som jag övningskörde med, och den känns likadant när jag kör den!! Jag är verkligen inte någon bilmänniska! Bilar är ett transportmedel och ska bara funka! Jag älskar att köra bil. Gärna stora bilar! Men jag är inte intresserad av dem annars. 

Men när jag kör grannens röda Volvo 240 så är det en sådan nostalgitripp!! Jag blir alldeles lyrisk! Jag – av en gammal bil! 

Jag skulle verkligen inte vilja vara 18 år igen! Och jag skulle inte vilja köra med en gammal Volvo jämt! Men den där känslan – nostalgitrippen…..det är obetalbart att få den för en stund!

Tänk vad en del saker kan betyda mycket utan att vi tänker på det! Inte förrän vi känner en doft, en smak, eller ser något, som påminner oss om något från barndomen, eller ungdomen, eller något annat minne! Som att köra en gammal Volvo! 

Jag tror att alla människor har sådana minnen. Minnen som poppar upp i särskilda situationer! Har du något särskilt minne? Någon doft, någon smak, något som för dig bakåt i tiden? 

Kanske speciellt så här i jultid när det är så mycket dofter och smaker. Så mycket minnen. Både glada, sorgsna, vemodiga och härliga! Jag tror att våra minnen är viktiga för oss! För att minnas dem som inte är med oss längre, men som vi bär med oss och minns med massor av kärlek och glädje. För att minnas sådant vi har gjort i våra liv som har varit härligt och roligt! För även om vi inte ska leva i det förflutna så är våra minnen en stor del av oss och har varit med och skapat oss till dem vi är! Oavsett det är glada eller svåra minnen så har de format oss. Jag tänker att det är som i talesättet; ”vi kan inte gå tillbaka och skapa en ny början, men vi kan börja idag och skapa ett nytt slut”. 

Genom våra minnen blir vi medveta om vad som har påverkat oss. Vad som var bra och vad som var dåligt. Genom det har vi möjlighet att välja att ta med oss det som är positivt och göra något bra av livet som vi har framför oss! 
Allt detta på grund av en gammal Volvo!! 😊

Kramar Catharina ❤️

 

Fjällvandring  i regn

Nostalgi kan vara en väldigt regnig fjällvandring en gång för många år sedan…..

  
Höstkänsla  Kärkek 

Kommentera

