För exakt ett år sedan…

Jag tänkte att jag skulle ta några bilder nu när golvsocklarna har kommit på plats i köket….. Men när alla möbler står mitt i rummen så känns det inte så motiverade att ta fina bilder! Så ni får vänta tills det är klart och möblerna har flyttats tillbaka! 

För precis ett år sedan hade vi hantverkare här varje dag. De kom i slutat av november och höll på fram till april – med lite pauser så att vi skulle hinna med det vi skulle göra, för att snickarna sedan skulle kunna jobba vidare. Så här ett år senare blir jag trött bara jag tänker på vilket arbete vi hade framför oss förra hösten/vintern….. Tur att man inte riktigt fattar innan hur mycket arbete det är! Då har vi ändå renoverat hus förr, men aldrig så här från grunden, och aldrig ett hus där varje val har känts så viktigt! 

Ja det har verkligen varit – och är fortfarande – en spännande resa! Vi har ju mycket kvar, men inget sånt som måste göras för att huset inte ska komma till skada, eller för att vi ska kunna bo här. Det har vi gjort under det här året som har gått. Nu är det förbättringar, underhåll och sånt vi vill göra som ligger framför oss. 

Idag pratade jag med snickarchefen om att vi vill göra vid groventrén så att vi får fräscht där. Och att vi även får en tvättstuga. När jag gjorde det tänkte jag både ”Suck, nu är det dags igen – att röra till det och ha hantverkare, sågspån, hammarslag varje morgon…..” och ”Yes! Då drar vi igång igen!”. Det är nog nåt fel på mig……som 8 månader efter en jätterenovering kan tycka att det är härligt, roligt och spännande att påbörja nya projekt! 

När jag tänker efter så har jag levt med renoveringar med jämna mellanrum sedan jag flyttade hemifrån. Så det är väl helt enkelt så jag funkar! Annars hade vi förstås inte köpt ett gammalt hus som aldrig kommer att bli färdigt…. 

Så här såg det ut i köket för exakt ett år sedan, den 17 december 2014;

 

Den ena skolsalen blir kök

Hörnan där vi idag har köket

  
Matrumshörnan i skolsalen

Här står idag vårt köksbord

  
Hörnan där kaminen ska stå

i den här hörnan står numera den vackra kaminen!

 
Hörrni, idag är det en vecka till julafton!! Jag vet inte hur stressade ni känner er, men ett av mina  mantran i min ostressade tillvaro är; ”The time to relax is when you don’t have time for it.” ❤️ 

Säg inte att det inte går att stanna upp! Jag har också sagt det, och trott på det, men jag hävdar numera med en dåres envishet att vi har ett val! Jorden går inte under, släkten kommer inte att gråta, det blir inte kris och katastrof om inte allt är ”perfekt”! Om inte huset är städat, julmaten som den alltid har varit, kolorna tillräckligt sega och kakorna tillräckligt många – så blir det jul i alla fall!! 

Men bara du kan sätta din gräns! Bara du kan bestämma vad du orkar och hur du vill må och ha det! Att sätta gränser påverkar alltid människor omkring oss! Men för det mesta måste var och en ta ansvar för sina gränser! Om inte moster Agda är nöjd med de gränser du sätter för att du ska må bra och orka njuta av julen, gemenskapen, familjen eller vad det nu är du vill prioritera, så får moster Agda hantera sitt missnöje. För det är aldrig värt att köra över sig själv för någon annans skull!! I slutänden blir det inte bra för någon!

Så var rädd om dig! ❤️ Prioritera det som är viktigt för dig och njut av det! ❤️

Kramar Catharina ❤️

 Ikeakök Laxarby  
Matrum   

westbo classic kamin  

Kommentera

