En jul utan snö

Imorse när jag gick med hundarna längs ån så tänkte jag att det är så tråkigt att det inte är snö. Att det är hopplöst att det här i södra Sverige är lika varmt dagen före julafton som det har varit på midsommarafton vissa år. Men så tänkte jag att de flesta kristna i världen firar alltid jul utan snö! Oavsett om man firar jul för att Jesus föddes eller man firar jul för att det är en härlig helg och tradition, så är det trots allt väldigt många i världen som inte lever i ett land där jul är förknippat med snö! 

Jag firar jul för att jag är kristen och för att det för mig är en helg då vi påminns om att något fantastiskt hände i julnatten den allra första julen! Och inte hade de någon snö i Betlehem den där gången! 

 Julkrubba 
Jag älskar verkligen vinter och snö, och längtar ihjäl mig efter snö och kyla, men imorse bestämde jag mig för att bristen på snö inte ska påverka min jul och min julkänsla! Jag läste innan idag; ”Julen finns inte under granen, utan i ditt hjärta.” 

Julen finns i mitt hjärta! Så därifrån utgår jag nu medan jag sätter nya hyacinter i krukorna, sätter fram de få tomtar vi brukar ha, känner doften av glögg i min mugg och Jansson i ugnen. Ljusen brinner överallt i köket, vi har granar och små enar lite här och var i huset. Här är inte välstädat, inte nyputsade fönster och skurade golv ~ men det doftar jul, vi har mysigt medan vi går här och pysslar och julmusiken hörs i varje vrå i huset!  Vi har inga måsten, inga krav! Vi är tillsammans, vi är friska och vi har ett hem som vi älskar, och imorgon ska vi fira jul med O, M och lille E! Vad mer behöver vi för att fira jul? 

Jag hoppas att du har det bra där du befinner dig! Att julen blir bra, blir en tid för gemenskap och kärlek! För det är ju just det julen handlar om ~ gemenskap och kärlek! 

Ikväll ska vi ”jula” färdigt, äta lite julmat och slå in de sista julklapparna ~ bara D, J och jag. Och även om mitt mammahjärta saknar O och hans familj så vet jag att det är så livet är ~ barnen växer upp och får sina egna familjer och traditioner. Därför blir kanske den här kvällen med J desto viktigare ~ än så länge är hon här och jag vill ta vara på de stunderna och det vi gör tillsammans! En dag kommer det att vara annorlunda också med henne…..men inte än, inte denna julen! 

Njut av din kväll! Av att göra det du orkar och vill, och framför allt; minns att julen finns i ditt hjärta ~ varken under granen eller där ute där det inte finns någon snö! 

Kramar Catharina ❤️

 Ljus i den gamla sockerlådan  
Julgranen i Gamla Skolan 2015  Julgran 

Kommentera

