Om jag fick möta en vargflock 

Igår såg jag en bild på en vargflock. Längst fram gick tre vargar – det är de som är skadade, sjuka eller gamla. De bestämmer takten för hela vargflocken. Om de hade gått sist skulle de ha blivit efter och tappat kontakten med flocken. Om flocken utsätts för ett anfall skulle de ha blivit dödade.

Sedan kom fem starka, friska vargar – flockens frontlinje. I mitten gick övriga flockmedlemmar, och efter dem de fem starkaste i flocken. 

Sist, ensam, kom alphahanen. Han kontrollerar allt bakifrån. Från sin position kan han se allt, och bestämma riktningen. Han ser alla medlemmarna i sin flock. Flocken förflyttar sig i den takt som de gamla och sjuka orkar med. De hjälper varandra och ser till varandra.

Vem är du i flocken? Hur vill du bli behandlad av den ”flock” du lever med, dem du möter i olika sammanhang; familj, vänner, arbetskamrater, människor?
Jag tycker att det är oerhört intressant med flockbeteende, och jag är väldigt fascinerad av vargar! En dröm jag har är att få möta vargar och få studera deras beteende i flocken! Kanske är det därför jag som omger mig med så många hundar!? 

Jag tänker att vi har en del att lära av vargarna, och av andra djur som lever i flock! 

Jag tänker att omsorg, empati och medmänsklighet kräver ömsesidighet… Vi får ta emot, men vi måste också ge! 

Jag tänker att tänk om det vore lika självklart för oss att skydda, se till och ta hand om dem som är svaga, skadade och sjuka…

Och vi kallar oss intelligenta!

Lite spridda tankar så här på onsdagseftermiddagen! 

Hoppas att ni har en fin dag och att ni kan njuta av solen – som vi har förmånen att få göra idag! 

Kramar Catharina ❤️

Bilder: Pinterest   
 

Kommentera

