Snölängtan och nyårslöften

I morse översvämmades mitt Instagramflöde av bilder på snö! Det tycks ha kommit snö ungefär överallt – utom hos oss! Jag som har sån snölängtan! Men vi har i alla fall haft en strålande vacker dag med klarblå himmel, 5-6 minusgrader och sol! Så det blev en runda till havet!

Det är så vackert med vinterhav! Även när det inte är snö. Det är något med ljuset och färgerna! Jag älskar det! 

 Vinterhav  
Vinterskärgård  Vinterhav 
Medan vi promenerade funderade jag på något som jag läste häromdagen, om nyårslöften. Jag vet inte om du brukar avge nyårslöften. Brukar du hålla dem? 

Förr hade jag nog alltid nåt nyårslöfte som skulle hållas. Typ; träna mer, äta nyttigare, plugga i tid innan tentan, gå en promenad på lunchen på jobbet….. Det funkade kanske i januari, eventuellt in i februari…. Så sedan flera år tillbaka ger jag inga nyårslöften. För varför göra det och lägga på mig ytterligare ett krav – ett som jag vet att jag kommer att ge upp när jag blir stressad och har för mycket annat omkring mig! Det var ju ovanligt klokt av den outmattade Catharina att släppa på det kravet….  Fast jag var ju så bra på att ställa en massa andra krav på mig så min kvot var kanske uppfylld innan jag ens hann komma till några nyårslöften! 

Men så läste jag om det där om nyårslöften. Varför inte ge positiva löften, som man kan, vill och orkar ”leva upp till”! Att istället för att sätta upp mål som ställer ytterligare krav på prestation (vilket jag tror att de flesta av oss redan har tillräckligt av) så sätter man upp roliga, härliga, busiga, mysiga mål! Som; ”i år ska jag äta choklad varje lördag” eller ”i år ska jag köpa något fint till mig själv en gång i månaden” (utan att få dåligt samvete!) eller ”i år ska jag fika med en kompis minst sex gånger” eller ”gå ut och äta på resturang med älsklingen minst fyra gånger”….. Ja, ni fattar! 

Sånt som gör oss glada! Som förgyller vardagen, fyller på energi- och glädjedepåerna! Som inte kräver någon prestation utan som bara är ”feelgood” och njuta! Sånt som vi kanske tappar bort, eller prioriterar bort, i vardagen, men som vi så väl behöver för att sedan orka lite till, eller helt enkelt bara för att njuta av vardagen och göra den härlig!

Jag tänker fundera ut något sådant! Som jag inte redan gör, och som jag skulle må bra av, bli glad av och få energi av! 

Kanske ska jag också använda det här tipset; 

  • Gör en lista med sådant som gör dig glad.
  • Gör en lista med sådant som du gör varje dag.
  •  Jämför listorna.
  • Justera dem så att de stämmer överens.

Inte alltid lätt! Men viktigt!! Livet är för kort för att slösa bort på sådant som vi inte trivs med, som vi inte mår bra av! Livet är för kort för att gå och vänta på ett ”sedan” – för när ”sedan” kommer är det kanske försent, eller så kommer aldrig tillfället om du inte själva tar fatt i det eller ser till att det kommer! 

Ett nyårslöfte kan ju vara att ta hand om dig själv, låta dig vara viktig i ditt liv, att leva livet medan det pågår – för sedan är det definitivt för sent! 

Var rädd om dig, och gör något varje dag som gör dig glad och som du mår bra av! Inga stora komplicerade saker….. Att dricka kaffe i soffan bara med dig själv, att träffa någon du tycker om, att kela med hunden eller mysa med katten, att le mot någon du möter….. Du vet vad du behöver och vad som gör Dig glad! Gör det!! ❤️

Kramar Catharina ❤️

   
Utsikt från vårt kök  Daggkåpa i frostdräkt 

2 reaktioner på ”Snölängtan och nyårslöften

  1. Ja varför brukar alltid nyårslöften vara fulla med pekpinnar och jobbiga saker? Denna idén köper jag rätt av 🙂 Fram med de positiva, livsbejakande nyårslöftena! Som får oss att må bra istället för att ha en piska på ryggen. Superbra förslag! Kloka ord som vanligt från dig Catharina 😉 God fortsättning till dig och familjen. Kram Lisa 🙂

    • Jamen eller hur!! Pekpinnar är vi så bra på att ge oss själva ändå!! Så nu går vi inför ett måbraår!! 😄 God fortsättning till er också!! Kram ❤️

Kommentera

