Vinter, värme och att ha perspektiv 

Igårkväll kom vintern och snön igen! Idag är det snöstorm! (Kanske inte storm om man frågar meteorologerna, men det kändes definitivt som storm när jag var ute i morse…) Hela landskapet är inbäddat i ett vitt snödis! 

Vinteräng 
Jag står vid fönstret och tittar ut på snön som flyger omkring därute. Mer horisontellt yrande än vackert dalande. När jag lutar mig närmre fönstret känner jag hur det blåser i pannan….. Just ja! Det är ett av de fönstren som inte blev tätade innan vintern kom…. 

Här inne brinner det i kaminen och elementen värmer upp den kalla luften som rasar in vid just det här fönstret. Ja, vi eldar en del för kråkorna! 4,5 fönster av 16 är ordentligt tätade. Så ja…..det är lite oekonomiskt! 

Men jag tänker att ibland måste man ställa saker i relation till något annat. När vi köpte huset 2014 fick vi en energideklaration som var gjord då kommunen sålde huset 2012. Där kan man läsa att skolan förbrukade 80750 kWh/år! 

Då eldade man med olja, inga fönster var tätade, och ingen isolering i väggarna. Ändå kan jag tänka mig att man inte hade full värme på i hela huset eftersom bara en lägenhet på ovanvåningen var bebodd permanent. 

Så om jag ställer det i relation till att vi nu bara förbrukar något mer på dessa 370 kvm än vad vi gjorde i vårt förra hus på 150kvm….. Så känns det inte som någon katastrof att vi eldar lite för kråkorna den här vintern! Nästa vinter är alla fönster tätade, så då blir det ju ännu bättre! 

Ibland tänker jag att vi tappar fokus på saker och ting. Att man mäter med ett mått som talar om hur det är här och nu, och så får vi bilden av att det är dåligt, det krävs en stor förändring, vi måste agera nu för att förhindra en katastrof! Men vissa mått vi mäter med säger ingenting om nånting om vi inte har något att jämföra med. 

Om jag går ner fem kilo i vikt så säger det inte er någonting om i fall det är bra eller dåligt, eftersom ni inte vet hur mycket jag vägde innan. Om jag tränar en gång/vecka så kan man inte bedöma om det är en förbättring eller försämring såvida man inte vet hur jag har tränat tidigare. Ja, ni fattar hur jag menar! I vissa fall krävs det en jämförelse för att veta om något är bra eller dåligt! Innan man vet det kan man definitivt inte uttala sig om en siffra, någons träning, viktnedgång…..eller energiförbrukning! 

Ibland måste vi kanske dessutom tänka så för att få perspektiv på saker. Jag har varit sjukskriven i tre år. Det är en väldigt lång tid – för mig. Att tänka så kan få mig att tappa hoppet fullständigt. Därför måste jag ta till mig när de som jobbar med människor med  utmattningssyndrom säger: ”det här tar tid! Låt det få ta tid!” Och jag vet ju också att det finns de som har varit sjukskrivna väldigt mycket lägre. När jag vänder på det, ser det ur det perspektivet, så kan jag fortsätta tänka positivt! Fortsätta tro på att med små steg kommer man också någonstans! 

Det handlar väl om att kunna titta bakåt och se de små små förändringarna! Att idag orkade du lite mer än för en månad sedan. Att idag är det ljust ute ytterligare några minuter längre än i julas. 

Så visst är det viktigt att ibland se sig omkring, se på det som har varit, för att se att det som är just nu faktiskt är tillräckligt bra – för det är bättre, om än aldrig så lite, än det var innan!

Så jag fortsätter att elda i kaminen för att pannan ska få jobba lite mindre medan snöstormen yr där ute – och lite lite grann genom våra otätade fönster!! Det känns helt okej att elda lite för mycket i år, för det är ändå väldigt mycket bättre än det var 2012! Och inte mycket mer än i vårt andra hus! 

Allting står i relation till något annat! Och eftersom jag är en obotlig optimist så väljer jag att se det ut ett positivt perspektiv! Och det är ju så mysigt med värmen och sprakandet från kaminen, medan snöstormen viner där ute!

Ha en fin dag, och se de små ljusglimtarna, de små små förändringarna, och gläd dig över dem!! Förändringar måste inte gå fort och hända direkt! Små steg leder också framåt! ❤️

Kramar Catharina 💕

Den sista amaryllisen kämpar på  
Utsikt från vårt kök Westbo Classic   

Kommentera

