Bara finnas till

Vem har kommit på tanken att man måste räcka till? Det räcker väl att man finns till…..” 

Ibland är det precis så det känns! Att det är fullt tillräckligt att finnas till. Mer finns det liksom inte ork och energi till. Och jag tänker att då får det vara så. Då är det så det är just nu.

De flesta av oss har andra människor omkring oss som kan ta över och göra det där som vi egentligen tycker att vi skulle räcka till för, men inte orkar! Men då måste vi också släppa taget och låta andra ta det ansvaret…. För det är lätt att tro att det är bara jag som kan göra vissa saker! Oftast är det inte så! Och om jag inte släpper taget och låter någon annan ta över och göra det på sitt sätt, så får jag heller ingen som hjälper mig när jag behöver det! Jag måste släppa kontrollen och lita på att det jag släpper blir bra – än om det görs annorlunda!

Visst – bara jag kan vara mina barns mamma! Men för ett tag fungerar det alldeles utmärkt med någon annan – när inte mamman orkar med mer än att finnas till! Och är det egentligen – handen på hjärtat – så många fler vi måste räcka till för? Än våra barn? 

Faktiskt inte! Säger jag! Som trodde att jag var tvungen att räcka till på jobbet – för chefen, för arbetskamraterna, för de människor jag mötte i jobbet….. Men nu har jag varit borta i snart 3,5 år, och alla på jobbet har klarat sig alldeles utmärkt! 

Det kan ju vara lite jobbigt och sorgligt att erkänna! För ibland vill vi vara oumbärliga och få den bekräftelsen. Men när man verkligen inte orkar, verkligen inte räcker till, när man tär på sig själv för att räcka till för andra – då är det inte okej! Då måste vi sätta oss ner och fundera över vilka och vad som är viktigt på allvar i mitt liv! 

Så för att återkomma till vad man måste räcka till för…..så finns det inga fler än mina barn jag måste räcka till för! Om de inte är vuxna och faktiskt har ett eget liv, och kan ta hand om sig själva tills jag orkar finnas där igen! Eller….egentligen är det inget jag måste, nu när de är vuxna, men det är något jag verkligen vill!

Det är klart att jag vill räcka till för D också. Men jag tror och litar på att han älskar mig så mycket att fast jag inte räcker till just nu så finns han där ändå! Och när jag inte har räckt till för barnen – ja, då har han haft ork att finnas där och räcka till för dem! 

Jag tror att de flesta har någon som kan räcka till istället, när man själv inte orkar. Så låt någon annan räcka till medan du för ett tag – kortare eller längre – nöjer dig med att det är tillräckligt att bara finnas till!!

Finaste kvällen till er! 💕

Kramar Catharina ❤️

 I vårt bibliotek  
Vinterlandskap  Solnedgång 

4 reaktioner på ”Bara finnas till

    • Ja så är det nog ofta – att många som man tycker att man har ställt upp för och jobbat ihop med bara försvinner!
      Och även om vi upptäckt det sent så tänker jag att det är bättre sent än aldrig!! ❤️ Kram

  1. Kände en sorg när jag inte kunde jobba längre och så många försvann. Men har upptäckt så mycket nytt i livet som jag inte hade upptäckt annars. Kram på dig 💗💗💗

    • Jag kan förstå det! Man måste ju hitta ett nytt socialt nätverk eftersom det där naturliga nätverket försvinner! 💗
      Jag får se vart jag landar i slutänden….. Väntan på nån riktning är värre än nästan vilket besked som helst! Det känns som om det är först då man kan gå vidare, och som du säger, hitta nya saker i livet….
      Kram till dig!! 💕💕

Kommentera

