Den svåra balansen

Den svåra balansen när man har en utmattad hjärna – eller annan kronisk sjukdom som gör att hjärnan blir lite överbelastad – är inte att välja mellan det som är roligt och det som är tråkigt, mellan det som ger energi och  det som tar energi. För allt tar energi – roligt som tråkigt! 

Balansen handlar om att välja vad jag ska göra och inte göra. Vad jag kan lägga den lilla energin jag har på. Naturligtvis vill jag göra saker som är roliga, för att de får mig att må bra, även om jag blir trött av dem. Men ibland finns det ju saker man måste göra – typ gå till doktorn, åka med sina barn någonstans, handla mat…. Det är ju inte alltid någon annan som kan göra det, även om man försöker att lämna över så mycket som möjligt för att lägga energin på att bli frisk istället för att den bara ska flöda ut i ingenstans! De gångerna måste jag inse att jag inte orkar mer än just det.

Balansen handlar om att lära sig att göra lagom lite. Det är svårt! För när man har hamnat i utmattningsgropen så är man ofta en människa som för det mesta har gjort för mycket! Aldrig riktig lagom mycket. Och när man väl är där i gropen så ska man plötsligt lära sig att göra lagom lite! Lära sig att det inte går att göra två saker på en dag. Lära sig att prioritera hårt! Det är inte lätt! Kanske tar det resten livet att lära sig det…..

Men jag övar! Gör en sak i taget. En sak per dag. Så olikt mig. Men jag fattar. Jag måste lära mig om jag ska bli frisk! Och om jag vill låta bli att trilla i gropen igen! Och det vill jag ju – låta bli alltså! 

Att jag fattar betyder inte att det alltid funkar! Det är skillnad på insikt och acceptans….. Insikt – jag vet hur jag måste göra för att må bra, bli bättre. Acceptans – jag gör det jag vet att jag måste göra för att må bra, bli bättre. 

Jodå…..jag övar! Hela tiden! På att hålla balansen! Prioritera, lyssna på kroppen och hjärnan, och…..göra det som jag behöver just för tillfället! Det kan vara att säga nej till något jag verkligen vill. Det kan vara att inse att idag räcker inte orken till mer än att stiga upp, äta frukost….och andas. Då är det så det måste vara. Trots att jag vill så mycket, önskar så mycket. Men det får bli en annan dag. Sedan….

Att hålla balansen…..kanske tar det ett liv att lära. Men jag har ju resten av livet på mig att öva! För vad kan vara viktigare än att må bra? Just nu finns det egentligen bara en sak jag önskar av livet -att få fungera igen! Inte så som jag fungerade innan, utan att få fungera så att jag mår bra, får vara frisk och kan göra det som är viktigt för mig! Att jag kan hålla balansen! Resten av livet! 
Hur gör du för att hålla balansen? Kom ihåg att prioritera det! 💕

Kramar Catharina ❤️ 

   

   

Kommentera

